Iarna la Rențea

Data publicării: 17 mar 2016

Deşi se anunţă ger şi vreme rece, tot nu-i frumos să şezi în casa iarna. Şi pentru că nu am mai fost de mult la Cabana Rentea, adică de vreo 24 de ani, propun o excursie în circuit care să treacă şi pe acolo. Şi spre surpriza mea găsesc şi alţi doritori, Florenţa, Zoly şi David.

Premizele sunt interesante: e ger mare, maşina lui Zoly indică o temperatură de -23 grade. Mergem până la Săcele intrăm pe Valea Gîrcinului şi mergem câţiva kilometri până în zona Păstrăvăriei unde există şi un indicator. Vis-a-vis de păstrăvărie e amenajată o stână unde sunt aduse şi oile la iernat. Aşadar locul de lăsat maşina e sigur.

Ne echipăm repede şi plecăm pe traseu. Mai întâi mergem pe un drum forestier deszăpezit că, de, Cabana Rentea e una militară şi circulă tot felul de vehicule pe acolo. Avem şi marcaj, triunghi roşu.

Din cauza frigului avem o viteză bună, aşa de bună ca atunci când trebuie să părăsim drumul forestier şi să urcăm pe o coamă nici nu observăm. Dar nu depăşim cu mult, locul, doar o jumătate de kilometru.

Venim înapoi însă nu urcăm pe marcaj ci o luăm pe valea de lângă unde este şi ceva potecă şi urme de paşi. Înaintăm în speranţa că e o scurtătură însă s-a dovedit că pe acolo au trecut nişte oameni cu schiurile. Urcăm un pic abrupt şi revenim în traseul marcat. De acum încolo mergem pe potecă, traversăm câteva poieni. Uneori peisajul se deschide către Piatra Mare.

La finalul ultimei poieni dăm în drumul mare, lat şi circulat de camioane care duce la Cabana Rențea. Începem să vedem mai bine către Bucegi şi Munţii Neamţului. Piatra Mare pare a fi la o aruncătură de băţ.

Ţinem acest drum până aproape de cabană. Acolo se găsesc garduri şi două rânduri de bariere. Suntem însă întâmpinaţi de un domn foarte de treabă care ne invită înăuntru să ne încălzim şi ne oferă un ceai. Zoly, ca membru Alpin Club Braşov, are ceva cunoştinţe comune cu domnul de la cabană.

Suntem îndrumaţi spre un loc frumos aflat aproape de cabana. Ni se sugerează să urcăm vârful Rențea şi de acolo să ţinem creasta matematică.

Ideea a fost genială. Am urcat fără marcaj, prin pădure până în zona vârfului. De fapt acolo e mai degrabă un platou, o poiană străjuită de copaci. Nu prea se vede nimic în depărtare de pe vârf.

Începem să coborâm uşor şi după puţin timp ieşim din pădure. Ei, acuma e cu totul altceva. Peisajul se deschide incredibil, avem în fata Ciucasul, cel care cu o zi în urmă ne întâmpinase cu vânt mare şi ceaţă. Astăzi totul pare limpede. De asemenease văd fain Munţii Grohotiş, Lacul de acumulare de pe Tărlung, cele câteva construcţii de la Brădet. Aşa da!

Bineînțeles că viteza noastră scade invers proportoinal cu numărul pozelor făcute. La un moment dat trebuie să ne oprim pentru tradiţionala şedinţă foto cu măscări. Bineînţeles, David o să fie personajul principal.

Continuăm apoi drumul, care nu mai e chiar aşa de clar. Ţinem însă creasta. Ne aşteaptă o coborîre mai accentuată care se termină într-o poiană aflată sub vârful Tîlfa. Aici regăsim drumul circulat de camioane dar şi marcajele.

Nu peste multă vreme drumul începe să coboare hotărât către Valea Gircinului. După mai multe, curbe şi serpentine revenim pe drumul pe care fusesem de dimineaţă. Odată ce am intrat în pădure am observat că aerul începe să se răcească. iar când am ajuns pe valea ne-am minunat de faptul că frigul de dimineață era tot acolo.

După un ultim efort am revenit la Păstrăvărie de unde am luat maşina.

Şi la final recapitularea:
Traseu: Păstrăvărie Valea Gîrcinului - Cabana Rențea( triunghi albastru) - Vf. Rențea - Poiana de sub Vf. Tîlfa - Păstrăvărie Valea Gîrcinului(nemarcat)
Durata: 6 ore şi jumătate.

• Dan

09 feb 2018 23:44:39

Frumos - am descoperit din intamplare blogul si mi-am amintit ca pentru mine (si fostii camarazi) au trecut 31 de ani de cand am fost la Rentea. Eram in armata la Ghimbav la vanatori de munte. Cred ca am fost de vreo 2-3 ori la Rentea, cu echipament cu tot. Tot iarna era si tot una geroasa. N-am nostalgia armatei, dar locurile imi lipsesc.

15 feb 2018 10:03:28

Salutare, Ma bucur ca povestea a adus pentru tine niste amintiri placute. Cine stie, poate in viitor vei mai ajunge la Rentea.

• Filip lucian

23 ian 2019 07:36:42

Foarte frumoasă aceasta cabana o admir mereu a fost militar acolo in anul 2000 spre 2001

• Catalin

23 apr 2021 22:13:22

Am petrecut 8 luni lá cabana Rentea eram militar lá VM venisem de lá Curtea de Arges ,si de lá Ghimbav am fost detasat lá Rentea, foarte frumos,imi aduc aminte ca era o poteca prin padure pana jos lá o cabanuta , de unde ne duceam sa luam alimentele ,noroc cu iapa saraca ,Roca o chema 🤗🤗,au trecut 30 de ani ,stiti cumva daca se poate vizita ?

28 apr 2021 08:55:49

Salut, în mod oficial cabana nu se poate vizita. Dar avînd în vedere că acolo trăiesc oameni de munte, sunt sigur că nu o să vă alunge nimeni.

• Michael Jackson

06 mar 2024 19:08:24

Cabana aceasta ofera cazare moderat spre acceptabile inauntru. Militarii insa stau in niste foste grajduri in conditii jalnice. Cu asta defilam...atata se poate.Sunt curios cate fonduri s-au bagat in aceasta cabana si cate s-au facut de fapt. Vrem armata moderna, dar...la grajd...