Muntii Gutîi: spre Creasta Cocoșului

Data publicării: 02 aug 2016

Excursia în Munţii Gutai a fost una neaşteptată şi neplanificată. Am stat câteva zile în zona oraşului Baia Mare însă căldura excesivă ne-a împins prin locuri mai înalte şi mai răcoroase. Aşadar plecăm cu maşina spre Pasul Gutai. Trecem de o grămadă de serpentine şi într-un final ajungem sus.

Ne pregătim, o punem pe Maria în rucsacul special însă ceva neprevăzut s-a întâmplat. O piuliţă a cedat şi practic nu avem cum să facem pe loc o reparaţie că lumea. Aşa că renunţăm la idee, mergem în civilizaţie să căutăm ceva piese şi să facem reparaţia. Toată treaba asta cam durează şi ne reconfiguram traseul urmând să revenim ziua următoare.

Până una-alta urcăm la Lacul Albastru de lângă Baia Sprie. Acest lac este deosebit datorită felului în care s-a format şi datorită unei proprietăţi pe care acesta o are: îşi schimbă culoarea în funcţie de anotimp (poziţia soarelui, temperatura apei). Primăvara lacul are culoarea albastru deschis şi albastru închis, vară are culoarea verde închis şi uneori cu reflexe de smarald , iar toamna acesta devine verde închis şi uneori maro.

Până la acest lac există traseu marcat şi nu este un efort prea mare. Traseul începe lângă catedrala romano-catolică.

Restul zilei îl petrecem vizitând câteva obiective culturale, biserici de lemn şi mănăstiri.

În ziua următoare urcăm din nou Pasul Gutâi. Deşi nicăieri nu e indicată intrarea în traseu, o găsim uşor şi începem să urmăm crucea roşie care ar trebui să ne ducă spre principalul obiectiv din aceşti munţi: Creasta Cocoşului.

Drumul este foarte plăcut, nu are urcuşuri accentuate decât la început. În rest merge prin pădure, în cea mai mare parte pe curba de nivel. La un moment dat ieşim într-o poiană largă cu belvederi către pârtiile de schi de la Șuior.

Puţin mai încolo, după o curbă peisajul se deschide şi mai tare şi avem pentru prima dată în raza vizuală şi principala noastră ţinta de astăzi: Creasta Cocoşului.

Mai jos vedem poteca ce vine din staţiunea Mogoșa. Poiana e lungă şi ne ia un pic de timp până să o traversăm. Vremea însă pare că vrea să se strice. Se înorează şi începe să bată vântul. Cu toate astea nu ne oprim. În capătul poienii dăm de un drum foerstier iar marcajul o să meraga în continuare pe el. Urmează câteva bucăţi cu urcări şi coborâri uşoare prin pădure.

Există şi câteva puncte de belvedere către Munţii Lăpuşului şi satele de la poalele lui.

Ieşim din pădure şi dăm într-o poiană mare din nou. Avansăm, trecem de câteva zone mlăştinoase. Ne opresc însă nişte sunte ciudate care vin din pădure. Două animale par că se înfruntă dar nu îmi dau seama ce ar putea fi. Bănuiala mea se îndreaptă către nişte cerbi. Sunetul lor este extrem de descurajant.

Între timp peste Creasta Cocoşului se adună nori negri de ploaie. Renunţăm să mai urcăm la ea. Şi asta cu mare durere în suflet, dar no, o să o găsim şi altă dată tot acolo.

Să vă spun însă şi câteva cuvinte despre ea.:

Creasta Cocoşului este o formaţiune stâncoasă ascuţită, crenelata, cam de 200 m lungime, aflată la o altitudine medie de 1200 m. La sud de creasta principalã se aflã centrele miniere Baia Mare, Baia Sprie şi Cavnic, centrul turistic Mogoșa şi Complexul Șuior, iar la nord, peisajul idilic cuprinde tăurile de munte ale Chendroaisei şi Morarenilor.

Rezervaţia Creasta Cocoşului este considerată monument al naturii, având ca scop protecţia şi conservarea unor elemente naturale cu valoare şi semnificaţie ecologică, ştiinţifică şi peisagistică.

Traseul de întoarcere este acelaşi cu cel de urcare. Şi ca să ne supărăm şi mai tare, pe măsură ce ne apropiam de pas vremea se făcea din ce în ce mai frumoasă. Dar aşa a fost să ne fie de data asta. Am rămas cu dorinţa de a reveni, de a urca la Creasta Cocoşului şi pe Vf. Gutâi.