Grecia la superlativ: Meteora

Data publicării: 04 oct 2017

Meteora este fără îndoială unul dintre cele mai incredibile locuri din lume. Numele său înseamnă Stânci în aer, descriere simplă dar foarte grăitoare. Din câmpia Tesaliei se ridică mai multe stânci de calcar. Par a fi fost fiecare lucrată cu mare grijă. Acestea s-au format în urmă cu aproximativ 30 de milioane de ani pe un fund de mare, fiind rezultatul acţiunii apei asupra calcarului. Când marea s-a retras, ele au rămas aşa cum le vedem şi azi.

Înainte de a vă povesti ce şi cum este la Meteora trebuie să vă dau câteva detalii tehnice. Noi am venit de pe următoarea ruta: Megalo Papingo - Ioannina - Metsovo. După ce am părăsit autostrada am tot coborât pe un drum superb croit pe coasta de munte.

Ne-am cazat la Hotel Panorama, în satul Kakoplevri, aflat cala 12 km de Meteora. Asta din raţiuni finaciare, fiindcă în localităţile apropiate de Meteora(Kastraki şi Kalampaka) preţurile la cazare o luaseră razna. Hotelul era chiar fain, iar personalul deosebit de amabil.

Trebuie să vă aşteptaţi ca la Meteora să găsiţi aglomeraţie aşa ca sfatul meu este să plecaţi în explorarea manăstirilor cât se poate de dimineaţă. Ceea ce am făcut şi noi.

Stâncile izolate de la Meteora au fost evident percepute ca fiind ideale pentru sihăstrie. Se spune că primul om care a ales să se izoleze de lume aici este un oarecare Barnabas. El a ales să se mute într-o peşteră din aceste stânci în anul 985. Apoi aici s-a dezvoltat o adevărată colonie de sihaștri, ca să zic aşa. În 1336 a fost înfiinţată aici o mănăstire, astăzi cunoscută sub numele de Marele Meteor.

Bazele acestei mănăstiri au fost puse de călugărul, devenit apoi sfânt, Atanasie, pe un vârf de stâncă aflat la altitudinea de 534m. Atanasie a venit aici de la muntele Athos de unde a fost izgonit. Astăzi încă se mai poate vedea în afară mănăstirii peştera sa de sihastru.

Au urmat alţi călugări şi alte mănăstiri, până când se ajunsese la 24. Astăzi mai există 13 mănăstiri. Dintre acestea pot fi vizitate 6. Dar în fiecare zi, prin rotaţie, una dintre aceste 6 mănăstiri este închisă. Practic, dacă ai la dispoziţie doar o zi poţi vedea lejer cele 5 mănăstiri deschise.

Mai jos iată programul de vizitare al manăstirilor:

Manstirea Sf Ştefan: zilnic ( închis luni) : 9.00-13.30 şi 15.20-17.30

Mănăstirea Marele Meteor : zilnic ( închis marţi ): 9.00-17.00

Mănăstirea Roussanou: zilnic 9.00-18.00 ( închis miercuri )

Mănăstirea Sfintei Treimi : zilnic 9.00-17.00

Mănăstirea Sf Varlaam : zilnic ( închis vineri): 9.00- 16.00
Mănăstirea Sf Nicolas Anapafsas zilnic ( închis vineri): 9.00-15.30

Pentru ultimele modificări folosiţi şi acest link:

Intrarea la fiecare dintre aceste manastiri costa 3 euro de persoana. Peste tot sunteti rugati sa aveti o tinuta decenta. Meteora este considerata loc sfint de catre ortodocsi, cel mai important din Grecia dupa Muntele Athos.

Alte mănăstiri nelocuite și care acum sunt ruine din complexul monahal Meteora:
– Mănăstirea Sfântului Gheorghe Mandilas
– Mănăstirea Cea mai înaltă sau a Caligrafilor
– Mănăstirea Sfântului Modestiu
– Schitul lui Doubiani

Este un mister cum au contruit calugarii manastirii in virfl unor pietre atit de netede. Abia relativ curind au fost taiate poteci in stinca pentru a oferi oamenilor acces in siguranta. Pe vremuri se urca la manastiri cu ajutorul unor plase trase prin scripeti. Si astazi se mai foloseste aceasta metoda de transport insa numai pentru diverse obiecte.

Oricum ar fi fost facute, ceea ce s-a construit la Meteora este absolut uimitor. Cel mai usor este sa vizitezi manastirile cu masina. Mai exista si posibilitatea de a urca cu autobuzul din Kalampaka.

Noi am fost cu masina noastra si am vizitat manastirile pur si simplu in ordinea in care le-am intilnit. Am intrat pe la Kasstraki urmind drumul printre stinci. Am sa enumar pe scurt manastirile vizitate, fara a intra in detalii.

Prima manastire vazuta a fost manastirea Sf Nicolae Anaparfas. Este cea mai de jos manastire insa ca sa o vizitezi e nevoie sa urci o panta sanatoasa.Stânca pe care se află este îngustă și de aceea construcția a fost făcută pe înălțime. La primul etaj se găsește biserica și trapeza, iar la al doilea etaj chiliile călugărilor. Mănăstirea Sfântul Nicolae Anapafsas se află puțin mai departe față de celelalte, fiind mai cea mai aproape de Kastraki.

La intrare suntem serviţi cu rahat. A fost foarte bun şi foarte diferit de ceea ce se găseşte la noi.

A doua mănăstire ce s-a ivit în calea noastră a fost Mănăstirea Rousanou. Cum am nimerit într-o zi de miercuri, era închisă.

Mănăstirea Roussanou se află pe o stâncă verticală și abruptă, între mănăstirile Varlaam și Sfânta Treime. Suprafața ei este mică și până în anul 1897 accesul se făcea pe scări de sfoară. Din anul 1936, vizitatorii pășesc pe două poduri solide pentru a ajunge la mănăstire. Biserica are hramul Schimbarea la Față a Domnului Iisus Hristos, este frumos pictată și adăpostește moaște ale sfinților, icoane, cruci. Aici se mai cinstește și Sfânta Muceniță Varvara, ocrotitoarea minerilor.

Later edit:
După mai mulți ani am ajuns din nou la Meteora. De data asta am găsit mănăstirea deschisă. Cu ocazia asta am descoperit că la Roussanou poți ajunge și de sus și de jos. Are două căi de acces care te pun la efort. Noi am preferat să coborâm până la mănăstire. Ea e situată pe o stâncă cu suprafață redusă. Iar ca să intri ai de urcat niște trepte și de trecut două poduri.

De pe pod poți observa curtea interioară care este o bijuterie. Este atent aranjată, cu o mulțime de flori. Iar cel mai impresionant e să vezi de sus o cruce malteză făcută numai din flori.

Pătrundem în biserică și în muzeul aferent. Aici am văzut un desen în care erau evidențiate toate cele 24 de mănăstiri ce existau odată la Meteora. Mi s-a părut cu adevărat un câştig să văd aproximativ pe unde încăpuseră atâtea biserici.

De asemenea peisajul văzut de aici de sus este încântător. Biserica de la Roussanou este simplă, micuță, plăcută.

Şi urmând drumul ne-am apropiat de una din mănăstirile mari de la Meteora, Sfântul Varlaam. Ea este situată pe o stâncă impozantă, dar cu o suprafață mai mică, la o înălțime de 373 m.

Fotografii mai jos:

Astăzi, 129 de trepte conduc vizitatorii până la intrare. Există și o plasă pe care călugării o mai folosesc pentru a urca alimente sau materiale. În afară de naosul principal, la Mănăstirea Varlaam există și o bisericuță cu hramul Trei Ierarhi. De asemenea, mai pot fi vizitate vechea Trapeză, Azilul de Bătrâni, Spitalul, Bisericuța Sfinților fără de Arginți.

Până aici totul a decurs cu bune, nu a fost îngrămădeală. Foarte aproape de Mănăstirea Varlaam este Marele Meteor. Nici nu am mai luat maşina, am mers pe jos de la Varlaam. La Marele Meteor a început însă nebunia. Era plin de autocare şi de maşini. Lume multă, din toate colţurile pământului. Ne înarmăm cu răbdare sub un soare ucigător.

Ca să urci trebuie să stai la coada fiindcă undeva trecerea se face printr-un tunel în care nu încape decât o persoană. Oricum să stai în tunelul ăla a fost o adevărată binecuvântare pe căldurile alea.

Marele Meteor se mai numeşte şi Mănăstirea Schimbarea la Fată. Este construită pe o stâncă spectaculoasă, la 613 m deasupra nivelului mării, fiind cea mai mare. Pentru a ajunge acolo trebuie să urcați 115 trepte destul de abrupte, dar priveliștea merită cu siguranță efortul. Până în anul 1923, accesul se făcea pe scări, cu sfoară sau cu plasa.

Ulterior, s-au construit tuneluri în stâncă și trepte pentru vizitatori. Marele Meteor este una dintre cele mai vizitate mănăstiri. Încă din parcare, comercianții vă vor atrage cu obiecte religioase, cărți și DVD-uri cu informații despre întregul complex monahal. Chiar și sus în interior există un magazin cu multe produse și suveniruri. Vânzătorii vorbesc chiar şi româneşte.

Oferta este variată, aveți de unde alege. Biserica se află chiar în centrul clădirilor și are o lungime de 42 m și o înălțime de 24 m. În complex există și un muzeu, în locul fostei trapeze, care adăpostește obiecte prețioase, printre care: icoane, cruci, epitafuri, potire sfinte, evanghelii. Patrimoniul mănăstirii cuprinde și o bibliotecă cu peste 600 de manuscrise, volume vechi.

Nu ştiu cum se face dar de la mănăstirea asta mi-am dorit să plec cât mai repede. Asta chiar dacă este cea mai importantă şi cea mai frumoasă. Din păcate este şi cea mai aglomerata iar toată vânzoleala de acolo te face să uiţi unde eşti.

Plecăm spre Mănăstirea Sfânta Treime. Pe drum oprim la două locuri de belvedere foarte spectaculoase de unde putem fotografia toate mănăstirile văzute până acum. La care se adăugă şi cea pe care urma să o vedem.

Mănăstirea Sfânta Treime a fost de departe preferata mea. Se găseşte într-un loc atât de izolat şi de sălbatic încât se pare că descurajează hoardele de turişti. Ca să ajungi la ea trebuie să cobori abrupt câteva serpentine, pe un drum de piatră. Şi după ce s-a terminat coborârea ai de urcat consistent pe o scară meşteşugit proiectată până sus, unde este mănăstirea. Aici am găsit ceea ce nu era la Marele Meteor: linişte. Aici m-am simţit mai aproape de Dumnezeu.

Se spune că aceasta este a treia ca vechime din întreg complexul monahal și că a durat 70 de ani până au fost urcate materialele și apoi a început construcția. Se înalță pe o stâncă maiestuoasă și 140 de trepte îndrumă turiștii către intrare. Cuprinde două biserici mai mici. Sus, stânca are o suprafață de 1000 mp și înglobează chiliile, bucătăria, trapeza, puțin pământ arabil. Din Mănăstirea Sfânta Treime priveliștea este superbă în toate părțile, fiind vizibile mănăstirile Sfântul Ștefan, Varlaam și Marele Meteor, dar și orașul Kalambaka. Cred că aici am petrecut cel mai mult timp.

Ultima mănăstire vizitată a fost Sfântul Ştefan. Însă nu am văzut-o din prima încercare fiindcă am nimerit în perioada prânzului, când era închisă. Aşa că am coborât în Kalambaka pe un drum superb şi ne-am plimbat puţin în oraş unde am şi mâncat. Apoi am revenit la mănăstire pe acelaşi drum frumos. Din fericire nu am prins nici aici aaglomeratie. Impresia mea este ca multe din autocare ocolesc aceste ultime două mănăstiri.

Suprafața stâncii pe care este construită Mănăstirea Sf. Ştefan are 7500 m: e ca o o cetate mare. Accesul se face pe un pod de 8 m lugime, practic aici e simgura mănăstire unde nu trebuie să urci decât câteva trepte. Aceasta este una dintre cele mai vechi mănăstiri de la Meteora. De asemenea, în biserică, în momentul de față, există capul Sfântului Haralambie. Muzeul lăcașului de cult cuprinde: manuscrise, veșminte brodate cu fir de aur, sculpturi, evanghelii. Mănăstirea Sfântului Ștefan este singura din cele șase unde viețuiesc călugărițe.

Un articol foarte bine detaliat şi docmentat despre Meteora găsiţi aici:

La final zic doar atât: Meteora este o destinaţie ce trebuie inclusă neapărat în agendă când mergi în Grecia.