Locuri faine din Bulgaria, episodul 5

Data publicării: 15 mai 2019

În primavara lui 2019 am făcut o nouă incursiune în Bulgaria. De data asta ne-am axat pe zona de litoral și ne-am concentrat să vedem în principal locuri noi. Ceea ce am scris aici este strîns legat de articolul Locuri faine din Bulgaria, episodul 2.

Aşadar, am urmat paşii normali. Ne-am căutat cazare însă în extrasezon, ca şi în sezon de altfel, este tare greu să găseşti ceva decent. Până la urmă am stat undeva în Mangalia, Casa Iaia, locul era bun să stai o noapte însă scump pentru ceea ce oferă.

Nu mai fusesem în Mangalia de mai bine de 20 de ani. Iar reîntâlnirea a fost o dezamăgire. Impresia generală este aceea a unui oraş lăsat de izbelişte, murdar, neîngrijit.

A doua zi de dimineaţă am schimbat leva undeva în centru şi am plecat spre punctul de trecere frontiera de la Vama Veche. Am trecut destul de repede şi ne-am oprit pe teritoriul bulgăresc pentru a cumpăra vinieta. Ar fi de menţionat faptul că din 2019 Bulgaria a trecut la vinieta electronică. Ea poate fi achiziotionată online de pe siteul bgtoll.bg.

De obicei luăm vinieta de la benzinăriile sau magazinele din vama însă acestea au început să o vândă acum la suprapreţ. De asemenea există şi un punct oficial de unde îţi poţi lua vinieta însă acesta este similar cu site-ul bgtoll.bg. Şi se plăteşte la fel, tot cu cardul.

Odata formalitatile incheiate ne-am indreptat spre Tyulenovo, un fost sat pescaresc cu peisaj foarte pitoresc. Am mai povestit despre el pe site cu alte ocazii asa ca nu mai insist acum, ci doar vă las să vedeți cîteva poze.

Rezervatia arheologica Yailata

Aceasta se găseşte lângă satul Kamen Breag. Veţi şti că sunteţi pe drumul cel bun atunci când veţi observa foarte multe piramide din pietre. Există şi o parcare generoasă lângă o construcţie cu funcţie de ghişeu.

Prima dată când am fost la Yailata nu am vizitat rezervaţia dintr-un motiv stupid. Când am intrat în Bulgaria, casele de schimb valutar de la vamă erau închise aşa că nu am putut schimba bani. Nu se putea plăti nici cu cardul, iar doamna de la bilete nu a acceptat nici lei şi nici euro.

De data asta situaţia a fost inversă. Aveam bani, aveam valua, doar că nu mai era nimeni aici care să vândă bilete. Spunem bogdaproste şi plecăm în plimbare.

Peisajul seamănă cu ceea ce se gasete la Tyulenovo. Faleza înaltă, apa cu valuri, sălbăticie. În plus mai poţi vedea o cetate ce pare reconstruita şi alte câteva vestigii argeologice aflate într-o stare precară.

Aici, pe o costişă abruptă, de care marea se loveşte cu putere, se află rămăşiţele unui oraş datând din sec. al V-lea î.d.H.
Sunt documentate peste 100 de aşezări și 3 necropole din perioada bizantină.

Însă ceea ce m-a impresionat la Yailata au fost florile. Multe şi toate foarte frumoase. Şi care evident dau culoare şi valoare acestei rezervaţii. De asemenea mai pot fi observate diverse specii de păsări, iar dacă eşti cu adevărat norocos poţi vedea şi delfini.

Golful Păsărilor Taukliman

Acesta a fost următorul obiectiv al nostru. Este vorba despre un lac ce serveşte drept loc de adunare pentru numeroase păsări. Din păcate nu am putut ajunge la el fiindcă drumul ne-a fost închis cu o barieră la câţiva kilometri de el. În apropiere se găseşte o staţiune ce pare a fi cu circuit închis.

Plaja Bolata

Am continuat să mergem cu maşinile până aproape de Cap Kaliakra. De data asta nu am mai vizitat celebrul punct de belvedere ci am cotit la stânga şi am coborât pe un drum îngust şi rău pe alocuri până la plajă Bolata. Locul îl găsim suprinzator de animat. Este plin de maşini, toate cu numere de România. Dar nu sunt maşini obişnuite, ele aparţin unei echipe de filmare.

Pe plajă este acţiune din plin. Cai, călăreţi, mers la galop şi sunete războinice. Toate acestea servesc unei reclame pentru o companie de telefonie mobilă din Rusia.

Plaja Bolata în schimb pare a fi o minune. Într-un loc în care ţărmul este înalt şi stâncos, marea şi-a croit cale între două stânci mare formând un mic golf. Omul a intervenit şi el făcând o faleză pentru plimbare. Din nefericire aceasta nu a fost întreţinută corespunzător şi pe alocuri este afectată.

Plaja asta poate fi văzută şi de sus. Noi am explorat două locuri de belvedere. Într-unul din ele am ajuns urcând direct de pe faleză şi urmând o potecă.

Al doilea se găseşte exact în partea opusă. Accesul este mult mai facil, fiind amenajate trepte în stilul celor de la Cap Kaliakra. Iar peisajul de milioane, practic nu te aştepţi la aşa ceva pe malul Mării Negre.

Ferma de Midii Dalboka

La orele prânzului, foamea se instalase bine în sufletele şi stomacurile noastre. Aşa că am purces spre celebra fermă de midii de la Dalboka. Pe un drum rău, aflat în pantă şi având asfalt pe o singură banda coborâm cu grijă până aproape de malul apei. Acolo se găseşte un restaurant unde vedetele sunt midiile dar şi peştele. Au meniuri şi în limba romană. Se pot gusta tot felul de preparate, în ceea ce mă priveşte am nimerit ceva gustos care mi-a picat foarte bine.

Kavarna și Capul Chirakman

Reluăm în urcare de data asta drumul cel rău şi ne îndreptăm spre Kavarna. Aici ne atrag atenţia nişte desene de pe blocurile comuniste: sunt reprezentaţi mari cântăreţi de muzică rock. De altfel la Kavarna are loc în fiecare an un festival de muzică de acest gen. Se spune că unii dintre cântăreţii care participă aici s-au îndrăgostit de acest loc şi şi-au cumpărat case ori apartamente în Kavarna.

Pe noi însă ne interesează să ajungem din nou la malul mării. Mergem câţiva kilometri pe un drum cu sens unic care se termină într-o mare parcare. În jur sunt câteva hoteluri, restaurante. Şi binenteles o plajă frumoasă cu promenadă. Însă cu adevărat impunătoare este o mare stânca sub forma unei piramide. Stânca se numeşte Chirakman şi se ridică la aproximativ 150m deasupra mării.

Cam în 30 de minute de urcare uşoară poţi ajunge şi admira priveliştea de sus. Merită din plin, mai ales că se poate merge lejer pe un drum forestier care te scoate pe o coamă. Apoi se vine cumva înapoi până în cel mai înalt punct. Ultima parte este destul de abruptă şi accidentată aşa că recomand prudenta. Tot în partea de sus există şi ceva săpături arheologice şi o cruce mare.

Peisajul este foarte fain, practic poţi vede linia ţărmului pentru câţiva zeci de kilometri către Varna.

Către acest oraş aveam să ne îndreptăm şi noi pe un drum bun dar cu multe urcări şi coborâri şi, de asemenea, cu multe curbe. Am ajuns după lăsarea întunericului. Ne-am cazat într-un apartament la bloc aflat relativ aproape de atracţiile din oraş.

Varna

A doua zi am început să explorăm oraşul Varna. Cea mai populară atracţie este Parcul Oraşului care ocupa o suprafaţă vastă la malul mării. În el se găsesc Delfinariul, Grădină Zoo, câteva plaje, restaurante, monumente, Muzeul Naval, Obseravatorul Astronomic, Acvariul, Parcul de Distracţii.

Noi ne-am început plimbarea undeva în zona Delfinariului. Pînă sa ajungem in parc am admirat cladirile Academiei Navale si Palatul Sportului si al Culturii.

Parcul este chiar plăcut, foarte cochet şi curat. Noi am intrat în zona cu Pantheonul, un monument masiv, tipic comunist, dedicat celor ce au murit în cele două războaie mondiale. La prima vedere pare o statuie a cărei bază este şi ea decorată cu sculpturi.

Oșuarul este situat sub nivelul solului. Zidurile monumentului poartă numele gravate ale celor căzuți în perioada 1923 -1944.

Am coborât apoi spre fântână arteziană. Noaptea aceasta este iluminată.

Uşor uşor am ajuns şi lângă plajă. Care arata decent. Apă, spre deosebire de litoralul românesc este foarte curată. Nu am ratat bineînţeles o plimbare pe faleză.

Am mers apoi paralel cu plaja şi am urcat la loc tot ce coborâsem. Şi astfel ajungem la principală intrare a parcului. Ieşim pe pietonalul Varnei, bulevardul Silvinitsa. Aici este zona de promenadă, cu multe cafenele, restaurante şi magazine de tot felul.

Îmi atrage atenţia celebrul restaurant McDonald’s a cărui denumire este scrisă cu caractere chirilice. Nu ratăm o scurtă repriză de cumpărături la magazinul nostru preferat, Rose of Bulgaria.

Pietonalul ne aduce usor-usor în zona cu maşini. Consultam harta şi ne îndreptăm spre alte două simboluri ale oraşului. Primul este Catedrala Adormirea Maicii Domnului. Este o biserică înalta masivă foarte frumoasă şi pe dinafară dar şi pe dinăuntru. Este a doua catedrală din Bulgaria ca mărime, după Catedrala Alexandr Nevski din Sofia. A fost deschisă oficial pe 30 august 1886 și este reședința episcopiei de Varna.

Al doilea monument este Turnul cu Ceas. Pe acest loc este menţionat un turn cu ceas într-o scriere de la 1775 însă se pare că a fost distrus. Cel actual datează de la 1888 şi a fost folosit mult timp de pompieri că turn de veghe.

De aici intrăm iarăşi pe un bulevard pietonal, Preslav pe numele său. Trecem pe lângă clădirile Arhivelor Naţionale şi Operei din Varna pentru a ne opri într-o piaţă largă cu fântână arteziană. Din păcate nefuncţională la data vizitei noastre.

Continuăm drumul pe un alt pietonal, bulevardul Kneaz Boris şi la finalul sau închidem circuitul.

În drum spre Varna ne-am mai oprit înca o dată la Pădurea de Piatră( Pobiti Kamani ), o rezervatie despre care v-am mai povestit.

Pe drumul de întoarcere mai remarcăm ceva cu oarecare tristeţe. Autostrada Varna - Shumen a fost în mare parte refăcută şi extinsă. În Bulgaria lucrurile chiar se mişcă.

Cam asta am văzut într-un weekend de primăvară din 2019 în Bulgaria. Eu consider că a fost o excursie reuşită.