Munții Hășmaș: Piatra Maria

Data publicării: 04 feb 2020

La ceas de iarnă în calendare și de primăvară în termometre, ne-am pus în gînd un traseu usor aproape de Lacu Roșu. Prima variantă a fost aceea de a urca pe Piatra Maria. Mai fusesem acolo în urmă cu mulți ani și știam că este un traseu potrivit și pentru copii.

Așadar am procedat astfel. Ne-am întîlnit cu familia Stoica la Lacu Roșu, la intersecția cu drumul ce merge spre biserică. Ramona, copii și doamna Stoica au plecat pe acest drum( marcaj triunghi galben), iar eu cu domnul Stoica am mers să lăsăm una dintre mașini la ieșirea din traseu. Mai exact la serpentina mică din Cheile Bicazului, chiar vis-a-vis de Piatra Altarului.

Revenim îi Lacu Roșu și plecăm si noi spre biserică. Ne întîmpină un vînt puternic. Urcăm tare ca să prindem din urmă trupa veselă. Ne facem totuși un pic de timp să admirăm stîncăriile de pe Suhardul Mic și Grădina Zînelor. Planul este să urcăm acolo chiar în următoarea zi.

Urcăm pînă la biserică, aflată într-un pas. Nici urmă de grupul nostru și ne minunăm de cît de bine au mers. Lîngă biserică este un loc de parcare ceva mai larg unde încap bine 4-5 masini. Începem să coborîm ușor pe drumul lat ce duce spre satul Trei Fîntîni. La prima serpentină facem la stînga pe un drum forestier ce poartă numele de Drumul Vărăriilor. Abia pe acest drum s-a reîntregit grupul.

Copii fac o pauză și mănîncă ceva dulce. Iar adulții se minunează de faptul că zăpadă nu este aproape deloc. Mai mult, drumul e înghețat așa că nu avem parte nici de noroi. Plecăm mai departe și ajungem într-o poiană mare chiar sub ținta noastră de astăzi, Piatra Maria. Locul se numește Șaua Țifrea.

Aici însă trebuie să avem grijă să prindem poteca. Urcarea pe Piatra Maria nu este marcată dar odată ajunși pe potecă nu prea mai există pericol de rătăcire. De asemenea există doar o porțiune scurtă unde poteca este mai abruptă, în rest este o urcare absolut obișnuită.

Ajungem la un prim punct de belvedere. Se află chiar deasupra poienii de care pomeneam mai sus. Acolo stăm cîteva minute și ne bronzăm mîngîiați de un soare blînd. Hei, ce bine să faci asta în 24 ianuarie.

Plecăm apoi spre cel mai înalt punct de pe Piatra Maria, chiar pe vîrful omonim. Nu ne ia chiar mult, cam în 10 minute este rezolvată treaba. Acum câțiva ani era aici un semn cu numele vîrfului, acum nu mai există. Peisajul ce se zărește de aici a rămas însă la fel de impresionant.

Ne aflăm față în față cu Piatra Altarului, la marginea unei prăpăstii impresionante. Jos, ascunse printre brazi, se găsește șoseaua ce străbate Cheile Bicazului. Vedem din alt unghi Grădina Zînelor. De asemenea putem admira de sus Cheile Lapoșului, Piatra Bardoșului, Piatra Cupașului. Impresionant.

Începem să coborîm, dar nu pe unde am urclat. Mergem cumva pe conturul stîncii pe o potecă mai puțin umblată. Din loc în loc trebuie să trecem peste trunchiuri de copaci spre amuzamentul lui George care rîde dezlănțuit din rucsacul port-bebe.

Curînd ajungem la un alt punct de belvedere. Și acesta este la fel de spectaculos. Iarăși hău combinat cu două vîrfuri stîncoase frumoase, Piatra Surducel și Bîtca Neagră. De asemenea ne aflăm cam pe direcția de curgere a rîului Bicăjel. Iarăși avem parte de o baie de soare.

De aici nu am mai găsit alte puncte de belvedere. Am coborît într-un final tot în Șaua Țifrea. Acolo am revenit pe marcajul triunghi galben și am început o coborîre prin pădure. La un moment dat am traversat un grohotiș aflat chiar la baza Pietrei Maria. Aici se termina prăpastia văzută de sus.

După această porțiune se merge doar prin pădure și nu mult. La final dăm în șoseaua națională de unde recuperăm mașina.

A fost o plimbare foarte reușită și apreciată și de copii.

Traseu: Lacu Rosu - Biserica - Drumul Vărăriilor - Șaua Țifrea - Piatra Maria - Șaua Țifrea - Cheile Bicazului( serpentina mică )
Marcaj: triunghi galben aflat în stare bună
Durată: 3 ore

• Titus Hen

04 feb 2020 09:23:26

Ati ratat un alt punct de belvedere, probabil cel mai spectaculos din cele de pe Piatra Mariei, cel de la confluenta Bicajelului. De la belvederea de deasupra peretelui sudic (cu priveliste spre Piatra Surducel) ar fi trebuit continuat pe poteca pe care ati venit (belvederea fiind pe o scurta ramificatie la dreapta), poteca ce coboara la inceput peste un mic prag stancos apoi mai domol (sunt si cativa copaci cazuti) pana intr-o sa larga si apoi urca iar pana la margina abruptului. Tot drumul ia max 15 minute. Intoarcerea se face pe acelasi traseu. Mai sunt si alte variante dar mai complicate ca orientare.

• AL.Constantinescu

05 feb 2020 06:24:35

Vă felicit și vă invidiez. Nu vă opriți, ar trebi să vă gândiți la editarea unei lucrări pentru promovarea traseelor (multe) insolite, pe care le-ați parcurs în ultimul timp. Cu toată considerația - al.c

10 feb 2020 07:56:48

Domnul Titus Hen:

Ei bine, dacă tot am ratat acel punct de pelvedere avem un motiv în plus să repetăm tura cîndva. Vă mulțumesc pentru indicațiile pe care ni le-ați oferit.

Domnul Constantinescu:

Nu m-am gîndit serios niciodată la ceea ce m-ați sfătuit. Pentru mine acest site este mai mult un mod de a ține socoteala traseelor parcurse. Și care se doresc a fi parcurse și de către alte persoane. Probabil la un moment dat copiii mei îl vor găsi interesant.

• Manolachi Paul

18 feb 2020 23:47:31

Frumos si relaxant. Vara anului 2020 as vrea si eu sa reusesc. Va doresc drumuri bune!