Cinci locuri de vazut lîngă Budapesta

Data publicării: 25 mai 2020

În urmă cu ceva vreme am scris despre trei locuri frumoase aflate lângă Budapesta care trebuiesc văzute.Articolul a avut ceva ecou așa că am hotărât sa continui pe această temă. Locurile pe care vi le voi prezenta astăzi le-am vizitat acum mai bine de 10 ani. Amintirile poate nu mai sunt atît de proaspete însă puteți folosi cu încredere informațiile ce vi le dau.

Am plecat în călătorie împreună cu două fete super de treabă, Virag si Gabi, care ne-au fost și șoferi și ghizi.

Szentandre

Prima oprire am făcut-o în orășelull Szentandre situat în partea de nord a Budapestei pe malul drept al Dunării. În urma migrației sârbești din timpul patriarhului Arsenie al III-lea a devenit un centru al sârbilor din Ungaria, totodată sediul Episcopiei Ortodoxe de Buda.

Biserica Blagovestenska

Așadar ne-am simțit cumva ca acasă atunci cînd am vizitat acest sat. Am vizitat doua biserici ortodoxe și un muzeu al Episcopiei, evident tot cu tematică religioasă. Acesta găzduiește obiecte de artă bisericească: icoane, obiecte de cult, veșminte. Surprinzător să găsești așa ceva la doi pași de Budapesta.

Situată chiar lângă piața principală, Biserica Blagovestenska este probabil cea mai cunoscută dintre cele nouă biserici din Szentendre. Este o biserică greco-ortodoxă construită în secolul al XVIII-lea de coloniștii care locuiesc în cartierul grec al orașului. Prin designul său baroc-rococo, această biserică este cu siguranță ceva de care să vă mirați. Deși biserica nu arată foarte „estică” din exterior, frumosul decor interior este impresionant. Vizitatorii sunt întâmpinați de frescele din lemn ale Sfinților Constantin și Elena, în timp ce interiorul prezintă un frumos iconostas. Picturile artistului Mihajlo Zivkovic sunt văzute în biserică și pot apărea destul de descurajante în timp ce ochii te urmăresc în tur.

Străzile orășelului sunt foarte cochete, sunt pavate cu piatră cubică și păstrează evident un aer rustic. Ne-am plimbat pe străduțe și în final am poposit în Piața Centrală. Unde se găsesc câteva magazine și restaurante.

Muzeul Marțipanului

Am plecat apoi spre un loc...dulce: Muzeul Marțipanului. Aici se găsesc tot felul de figurine făcute din marțipan. Unele din ele, cum e statuia lui Michael Jackson, in marime naturala.

In rest tot felul de figurine realizate cu talent și ingeniozitate.

La final nu trebuie să ratați o degustare cu ceea ce produc oamenii de aici. Nu o să fiți deloc dezamăgiți.

Muzeul Satului

La marginea orașului se găsește un loc unde au fost aduse case tradiționale din Ungaria. Și chiar si o biserică. Totul seamănă foarte bine cu ceea ce se găsește în gospodăriile din Transilvania.

Deci iarăși un motiv să ne simțim ca acasă. Locul poarta numele de Muzeul Unguresc in Aer Liber.

În Szentendre ar mai fi câteva puncte de interes pe care din păcate nu am mai avut vreme să le vedem: Muzeul Transportului Urban, Retro Design Center( colecție de obiecte din anii 1970 ), Moara artiștilor, Muzeul Marghit Kovacs, Insula Szentendre.

Dacă nu aveți mașină puteți ajunge la Szentendre cu trenul metropolitan HEV. Acesta se poate lua din Piața Batthany din Budapesta.

Visegrad

De la Szentendre am plecat spre Visegrad. Acesta este un orășel aflat tot la Dunăre cam la 50 de km de Budapesta. Principala atracție este o cetate medievală aflată la înălțime pe un deal. De altfel Numele cetății medievale provine din limbile slave, în care više grad înseamnă "cetate înaltă".

Între anii 1323 și 1408 de aici se conducea Regatul Ungar. Tot aici s-a constituit în anul 1335 Grupul de la Visegrád, ca urmare a unei întâlniri de colaborare și mediere între Ioan al Boemiei, Cazimir al III-lea al Poloniei și Carol Robert de Anjou al Regatului Ungar. Întâlnirea a fost fructuoasă, aducând prosperitate celor trei regate.

Această colaborare a fost reînnoită pe 15 februarie 1991 semnatarii fiind Václav Havel, președintele Cehoslovaciei, Lech Wałęsa, președintele Poloniei și de József Antall, primul ministru a Ungariei. În 1993, ca urmare a divorțului de catifea( dintre Cehia și Slovacia ), Grupul de la Visegrád a ajuns să aibă 4 membri.

Cetatea se gasește intr-un cadru natural minunat: pe un virf de deal avand la poale Dunarea. Malul opus este la fel de deluros asa cum spune si numele localitatii ce se afla acolo: Nagyvaros( in traducere Dealul Mare ).

În cetate sunt amenajate cateva incaperi cu obiecte medievale ca steaguri, sabii, barde, coroane, animale împăiate, mobilier, porțelanuri, alte tipuri de arme. Cireașa de pe tort însă este o reconstituire cu statui de ceara a scenei ce a avut loc în anul 1335 cind s-a costituit Grupul de la Visegrad. Este prezentat un mare ospat la care iau parte cei trei regi. Este atit de bine realizat incat iti vine sa te pui și tu la masa cu ei.

Am petrecut aici cateva ore agreabile. Recomand din toata inima o vizita la cetatea de la Visegrad, Ungaria. Și mă exprim așa pentru ca in urma cu un an am mai vizitat un oraș cu numele Visegrad aflat în Bosnia - Herțegovina.

Esztergom

Ultima parte a zilei am petrecut-o in orasul Esztergom, aflat tot pe malul Dunarii la granița cu Slovacia. Orașul este cunoscut mai ales datorită Bazilicii din Esztergom, catedrala Arhiepiscopiei de Esztergom-Budapesta. Tot la Esztergom își are sediul Curtea Constituțională a Ungariei.

Catedrala din Esztergom este situată pe un loc mai înalt aflat tot aproape de Dunare. De acolo se poate vedea un pod peste Dunăre care duce în orașul slovac Sturovo. Podul acesta are poveste interesantă. Un tronson al său a fost distrus de nemți în al doilea război mondial. Și podul a rămas așa zeci de ani. Pînă la urma a fost reparat în anii 1990 tot de către nemți. Așa cum bine a zis Virag: ei l-au distrus, ei l-au reparat. Podul actual a fost dat în folosință în anul 2001.

Bazilica din Esztergom este cea mai mare biserică din Ungaria și este pe locul al 18-lea ca mărime în lume. Ea măsoară o suprafață de 5.600 de metri pătrați, 118 metri lungime și 49 de metri lățime. Are un dom cu un diametru de 33, 5 metri și o înălțime totală de 100 de metri. Cripta bazilicii a fost construită în anul 1831, fiind construită în stil egiptean și adapostind mormintele arhiepiscopilor.

Există de asemenea Capela Bakocz, construită între anii 1506-1507 de niște arhitecți italieni, aceasta este una dintre cele mai vechi părți ale bazilicii care au supraviețuit până astăzi. În capelă sunt reprezentate sculpturi și picturi renascentiste, fiind cele mai importante vestigii ale Renașterii din Ungaria. Altarul bazilicii, ilustrând Adormirea Maicii Domnului este cea mai mare pictură pe o singură bucată de pânză din lume, având 13 metri înălțime și 6 lățime. Orga este a treia cea mai mare din Europa, după orgile catedralelor din Passau și Liverpool.

Catedrala a fost construită între anii 1001-1010 de către Ștefan cel Sfânt, primul rege maghiar. Aceasta a fost prima catedrală din Regatul Ungariei, ce a purtat inițial hramul Sfântului Adalbert, episcop de Praga și cel ce l-a botezat pe Ștefan. În secolul al XII-lea, catedrala a fost distrusă în urma unui incendiu, fiind apoi reconstruită. Edificiul a reușit să supraviețuiască marii invazii tătare dintre anii 1241-1242, dar în anul 1304, catedrala și castelul din Esztergom au fost distruse de către Wencelasus al III-lea, în urma unei dispute pentru succesiunea la tron.

Mai târziu, în secolele XIV-XV, arhiepiscopii din Esztergom au reconstruit catedrala, au înfrumusețat-o și i-au adăugat o mare bibliotecă. În anul 1543 orașul Esztergom a căzut sub stăpânire otomană iar catedrala a fost din nou distrusă. După ce Ungaria a ieșit de sub stăpânirea Imperiului Otoman intrând sub cea a Imperiului Habsburgic, a fost construită la Esztergom o biserică în stil baroc.

În anul 1822 au început lucrările la catedrala actuală. Ea a fost sfințită pe data de 31 august 1856, primind hramul Adormirii Maicii Domnului și a Sfântului Adalbert. Cu toate acestea ea a fost finalizată complet abia în anul 1869.

Există posibilitatea de a urca și în turnul bisericii. Acolo veți fi întâmpinați de un clopot gigantic. De asemenea puteți admira de sus orașul, Dunărea și malul din Slovacia.

După ce ieși, din catedrală vizităm ceea ce se află în jurul bisericii. Ne atrage atenția o statuie mare aflată într-un punct de belvedere. Statuia înfățișează incoronarea Sfântului Ștefan.

Plecăm apoi prin oraș. Deși în mod evident, catedrala este cea mai mare constructie din Esztergom de nicăieri din oraș nu se vede bine. Cea mai bună vedere a catedralei este însă din Slovacia. Așa cum a rezumat Gabi situația: noi avem basilica, ei au peisajul.

Seara am petrecut-o la familia lui Gabi. Părinții ei au pregătit un ospăț care rivaliza cu cel infatisat de statuile de ceara de la cetatea Visegrad. Gabi are niște părinți agreabili. Deși nu vorbesc nici o limba straina ne-au primit cu mare drag si ne-au povestit multe. Am reținut ca au pastrat o amintire frumoasa din orașul nostru, din Brașov.

Seara am mai făcut o plimbare prin Esztergom. Orașul era aproape pustiu. Doar cativa oameni am intalnit. Am mers pe pod și am trecut în orașul Sturovo din Slovacia.

Sturovo

Aici peste tot era puhoi de lume și o petrecere generalizată pe la toate terasele și restaurantele. Virag și Gabi ne-au lămurit că atunci cand este de petrecut toată lumea din zona se aduna la Sturovo pentru ca acolo alcoolul este semnificativ mai ieftin.

Într-adevăr slovacii beneficiază de un peisaj frumoas avand ca element central Basilica din Esztergom.

Romai Furdo

Ziua următoare am dedicat-o unei excursii la Romai Furdo, in traducere Baile Romane. Este un loc în care sunt valorificate izvoarele termale din zona. Noi am ajuns la Romai Furdo cu vaporasul. Am împușcat astfel doi iepuri.

Ce este de reținut aici. Societatea de transport urban din Budapesta, are pe langa autobuze, tramvaie, troleibuze, metrou si vaporase. Practic poti calatori la un preț destul de mic pe Dunăre în diverse locuri. Vaporasul are multe opriri aflate pe ambele maluri ale Dunarii. Noi am folosit la maxim plimbarea cu vaporasul in sensul ca am mers de la un capăt la celălalt.

Am luat vaporul de la stația de langa Podul Peteofi. Pînă la Romai Furdo am făcut cam doua ore. Călătoria a decurs în tihnă, la viteza redusa, așa ca am putut admira în voie toate podurile și clădirile și monumentele emblematice de pe malurile Dunarii. Recomand din suflet o astfel de călătorie.

Romai Furdo este de fapt o statiune la nord de Budapesta un loc ideal de relaxare. Am văzut acolo cateva hoteluri cu stranduri, piscine, aqua park. De asemenea chiar si o simpla plimbare pe malul Dunarii. Puteți servi la terase peste numit Hekk, în mare vogă în această zonă. De asemenea Romai Furdo este o zona foarte apreciată de cei care practică plimbări cu caiacul.

Ne-am întors în Budapesta folosind o variantă mai rapidă. Adică trenul metropolitan Hev care ne-a lăsat în zona centrală, la Piața Batthyany.

Acestea ar fi alte 5 recomandări cu locuri de văzut în jurul Budapestei. Pentru a profita la maxim de aceste excursii va recomand sa va alocati două zile.