Grecia: Vacanță in Thassos în vreme de pandemie

Data publicării: 24 aug 2020

În anul 2020 am revenit în Thassos. A fost mai devreme decît credeam. S-a întâmplat în vremea pandemiei de covid-19. Am profitat de o perioadă în care în Grecia se putea circula fără restricții.

Drumul, 20.06.2020

Am plecat seara din Brașov pe următoarea rută:
Brașov - Giurgiu - Ruse - Veliko Tarnovo - Stara Zagora - Kardjali - Makaza - Keramoti - Skala Potamia

Drumul nu a avut cine stie ce notabil. Prima surpriza plăcută a fost la Giurgiu. In ziua aceea nu am plătit taxa de pod.

Vinieta bulgărească am luat-o de pe internet. Costa 10 leva / weekend. Asta înseamnă că este valabilă de vineri ora 12( ziua ) pînă duminică la ora 24.

În Bulgaria motorina este în continuare ușor mai ieftină decât în România. Și mult mai ieftină decît în Grecia.

Am oprit în doua locuri. Prima oară la Stara Zagora unde am revizitat Monumentul Apărătorilor și unde am făcut o pauză de masă. A doua oprire a fost în orașul Momchilgrad, ultimul oraș mai mare din drumul spre Grecia. Acolo am făcut plinul de motorină.

La granița de la Makaza am așteptat cam 20 de minute. Bulgarii ne-au dat un formular care trebuia să îl avem completat la întoarcere. Acel formular era de fapt o declarație pe proprie răspundere cum că am luat la cunoștință de situația epidemiologică din Bulgaria.

Am trecut așadar în Grecia, am străbătut cîteva tunele și serpentine pînă în apropierea orașului Komotini unde am intrat pe autostradă. Undeva am plătit o taxă de 1,90 euro.

Am ajuns la portul Keramoti numai bine, cu cîteva minute înainte de plecare feribotului. 30 de euro toată distracția. La urcarea pe feribot am avut un șoc. Erau doar cîteva mașini. În urmă cu doi ani în același loc feribotul era ticsit de oameni și autoturisme. Mai mult erau niște oameni care te ghidau să parchezi la milimetru ca să încapă cît mai multe mașini. Astăzi vremurile alea sunt amintiri.

Pe feribot sunt marcate locurile unde se poate sta astfel încît să se păstreze distanța de siguranță de 2 metri.

Ajungem și pe insula Thassos în portul Limenas. De acolo urcăm serpentinele și nu ne oprim decît la Pensiunea Stefania din Skala Potamia. Asta se întîmpla pe la prînz.

Ne luăm în primire apartamentul, pe care îl găsim foarte confortabil, Este la etajul 1, are bucatarie, două camere și un balcon mare în forma literei L. Suntem obosiți de pe drum așa că decidem ca mai întîi să ne odihnim.
După vreo 3 ore mă trezesc. Ceilalți dorm așa că zic să dau o raită prin zonă. Am constatat că suntem destul de aproape de una dintre cele mai cunoscute plaje din Thassos, Golden Beach.

Plaja în schimb este aproape goala. Turiști sunt puțini, umbreluțe si alte amenajări așijderea. Locul ăsta era în trecut foarte aglomerat. Acum poți sta liniștit unde poftești. Bineînteles că am făcut și baie. Apa este numai bună de scăldat deși suntem doar în luna iunie.

Mă plimb prin zona de promenadă apoi. Puține restaurante deschise. Altele se pregătesc. Cîtiva oameni bat cuie fără tragere de inimă. Sau fac curat. Cu toate astea mie îmi convine situația mai ales că în timpurile astea de pandemie se recomandă evitarea aglomerațiilor.

Revin la pensiune. Copiii se treziseră așa că mergem la plimbare. E deja cam tîrziu, seară dar tot nu-i pot opri pe copii să încerce apa.

21.06.2020

Carierele de marmură și Marble Beach

Ziua a doua debutează exact așa cum nu ne doream. Cu ploaie. Stăm înauntru o bună parte din zi urmărind un serial excepțional: Familia Durrell.

Spre după-amiază apare soarele, așa că plecăm in plimbare. Urcăm serpentinele spre Panagia apoi ajungem într-un pas. Avem un indicator spre Porto Vathi. Intrăm pe un drum forestier si ne oprim peste cîteva minute. Am intrat în lumea carierelor de marmură. Drumul este interesant, pe alocuri chiar înfricoșător. Pe ultima parte se coboară tare și se trece chiar printre două dintre cariere. Ajungem si la mare lîngă plaja Porto Vathi. Cotim la stinga și în cîteva minute suntem la Saliara sau Marble Beach sau Plaja de Marmură.

Data trecută nu știam cum să plecăm mai repede de aici atat de aiurea și de aglomerat era. Astăzi este lume puțină, sezlongurile si umbrelutele înghesuite pînă la refuz au dispărut.

Ne bucurăm de prima baie adevărată. Copiii se simt excelent. George are un tricou roșu aprins cu o semilună și o stea care imită foarte bine steagul Turciei. Nu a fost cea mai bună idee să îl îmbrăcăm așa, se știe că grecii și turcii nu sunt în relații de prietenie.

Seara o petrecem la plimbare în portul Limenas.

22.06.2020
Vathi Beach

În dimineața următoare ne îndreptăm spre plaja mea preferată din Thassos Vathi Beach. Mai fusesem aici in urmă cu doi ani. Mi-a plăcut atunci că era o plajă îngustă, sălbatică avînd și locuri umbrite.

Drumul din Skala Potamia și Golden Beach este la fel de prost. Dar merită. Se merge pe coastă pe deasupra apei. Coborîm apoi pe un drum proaspăt nivelat. Și la final, plin de mașini.
Misterul a fost însă deslușit. Plaja aceasta atît de frumoasă va face parte dintr-un resort de lux care probabil va avea circuit închis. Clădirea abandonată de lîngă plajă e în plin proces de reabilitare și modernizare. Mașinile de la capătul drumului forestier sunt ale muncitorilor.

Cu toate astea locul a rămas încă la fel de minunat. Plaja este pustie și astăzi o avem numai pentru noi. Uraaa! Ne-am simțit ca vedetele care își permit o plajă privată.

Paradise Beach
La prînz am revenit la pensiune pentru odihnă. A mai tras o repriză de ploaie. În a doua parte a zilei am mers la o altă plajă vestită si frumoasă din Thassos: Paradise Beach. Ca să ajungi la ea trebuie să mergi un pic pe jos pe un soi de drum forestier. Data trecută acest drum a fost neplăcut fiindcă era prăfuit. Astăzi, datorită ploii, este numai bun.

La Paradise Beach este de asemenea puțină lume. Dar plaja are toate amenajările făcute, iar cele doua baruri funcționează și ele.

23.06.2020

Aliki Beach

A treia zi de Thassos o petrecem într-un loc magic: Aliki Beach. Aici este un istm iar de o parte și de alta a lui găsim două plaje: una cu nisip și una cu pietre. Alegem plaja cu nisip. Cred că a fost cea mai aglomerată plajă, erau cam 50 de persoane. Dar nu era deloc înghesuială.

Tot pe acest istm se găsește și un mic sit arheologic. L-am vizitat într-o altă zi , la ceas de seară.

La prînz am urcat cu mașina în satul de Munte Theologos. Mîncăm bine la restaurantul Lampiris, un loc cald, primitor si linistit. Exact așa cum îl lăsasem în urmă cu doi ani.

Tot prin zonă se mai găsește un restaurant, Augustus, faimos pentru petrecerile sale în stil grecesc, cu dansuri, farfurii sparte și tot tacamul. Nu am fost acolo însă mulți spun ca ar fi o țeapă turistică și că s-au cam ars la buzunar.

Limenaria

Apoi ne plimbăm în Limenaria. Orașul este puțin animat. Ne atrage atenția Palataki, un palat aflat pe un mal înalt deasupra portului.

Palataki a fost cindva sediul unei fabrici. Insula Thassos a fost încă din perioada antică, exploatată pentru minereurile de zinc, plumb, argint și marmură, fiind pomenită chiar și de de Herodot.

Clădirea a fost construită de un om de afaceri german, Spiedel, între anii 1903-1905 care a obținut licența de exploatare. În timpul celui de-al doilea război mondial a fost ocupată de armata inamică și a fost parțial distrusă. După război fabrica a fost preluată de altă companie, care a și refăcut distrugerile datorate războiului. Însă la final soarta a fost aceeași, fabrica s-a închis.

Ne oprim la o înghețată bună apoi plecăm spre Livadi Beach

Giola

Pînă să ajungem unde ne-am propus, vedem un indicator cu plaja Giola. Data trecută era aici nebunie mare, lume multă, mașini parcate peste tot. Acum nu e mai nimeni. Coborîm cu mașina, la început pe asfalt, apoi pe un drum de pămînt.

La un moment dat ajungem la o barieră. Tipul de acolo ne dă un bilet și ne spune că mai jos este o parcare. Parcarea e gratis cu condiția să iei ceva de la barul de lîngă.

Parcăm și începem să coborîm vreme de vreo 15 minute. Ajungem la Giola. Și vedem minunea pe viu: o gaură mare în stincă, aproape de mare. Apa este verzuie. Nimeni înăuntru și doar cîțiva turiști pe malul stîncos.

Giola nu este o plajă propriu-zisă, e mai degrabă o piscină naturală. Apa verzulie nu ne-a prea inspirat încredere așa ca nu am făcut baie aici. Locul este preferat, din cîte am înțeles, de cei cărora le plac săriturile în apă.

Livadi Beach

După-amiază ne-am oprit la Plaja Livadi. Accesul pînă la ea este un pic înfricoșător. Zona a fost măturată de o viitură iar tot ce se găsește aici este abandonat.

Plaja în schimb a fost recucerită de natură și arată ca o plajă sălbatică. Suntem iarăși numai noi. Nisipul nu este așa de fin iar la intrarea în apă ești întîmpinat de un strat de pietre. Apoi după cîțiva metri dai de nisip din ăla fain.

De pe plaja Livadi se observă o altă plajă sălbatică: Arsanas. Nu îmi e foarte clar cum se ajunge la ea dar vom afla cu sigurantă zilele următoare.

La marginea plajei își fac apariția doi fotografi și un fotomodel. Are loc o sesiune de poze sexy.

24.06.2020

Arsanas Beach

Dimineața viitoare ne îndreptăm spre Arsanas Beach. Se merge pe un drum forestier care la un momendat traversează un parau. Apoi se urca mai sustinut. Drumul se termină cu o parcare unde încap vreo 7-8 mașini. În parcare nu mai este nici o mașină așa că ne bucurăm că iarăși o să fim singuri pe plajă.

Bucuria a fost de scurtă durată. În cîteva minute a apărut un grup de români. Accesul la Plaja Arsanas se face pe o potecă destul de abruptă. Din loc în loc sunt balustrade. La final, chiar lîngă plajă trecem pe lîngă un izvor cu apă bună și rece.

Plaja este și ea părăsită deși în apropierea ei se găsesc niște clădiri. Este jumătate cu pietre mari și jumătate cu nisip. Apa este foarte frumoasă aici, locul mi s-a părut minunat. Între timp mai apare o gașcă de bulgari. Și uite așa frumoasă plajă s-a umplut cu vreo 20-25 de persoane.

Manastirea Arhanghelul Mihail

După ce am plecat de Arsanas ne-am oprit la o mănăstire, in fapt singura pe care am văzut-o în Thassos.

Mănăstirea se numește Arhanghelul Mihail. Înăuntru domnește o ordine desăvârșită. Totul este foarte curat și bine pus la punct. Ca la orice mănăstire grecească suntem întâmpinați cu rahat. Copiii l-au apreciat mult.

Peisajul este de asemenea minunat. Mănăstirea este construită pe o stâncă mare cam la 30-40 de metri deasupra mării. În zilele senine se vede de aici Muntele Athos.

Vathi Beach

A doua parte a zilei o petrecem la Vathi Beach, plaja noastră preferată. Ajunși aici găsim un grup de băieți care fac baie scurtă, apoi pleacă. Așa că și de data asta suntem singuri.

25.06.2020
Munții din Thassos: Ipsario si Profet Ilie

Ziua următoare a fost cu adevărat epopeica.

Am hotărât să urc pe munte. La 6 dimineața eram la intrarea în traseul spre Vf. Ipsario, cel mai înalt punct de pe insulă. Am scris povestea detaliată a ascensiunii aici

Defapt pînă la urmă mi-a ieșit un circuit care a cuprins si spectaculosul virf Profet Ilie, al doilea ca înălțime de pe insulă. Toată distracția a durat 6 ore și 15 minute.

Ce ar fi de reținut: merită să faci o astfel de excursie cu condiția să îți placă muntele și să ai o bună condiție fizică.

Thymonia Beach

Bineînțeles că, ajuns jos, copiii m-au luat de bun. Dupa-amiaza am petrecut-o pe o plajă aproape pustie, Thymonia. Aici erau puse umbreluțe și sezlonguri. Cu toate astea era pustiu. În afară de noi mai erau doar alți trei români.

Plaja asta mi-a plăcut tare mult. Se află într-un golf larg, mărginit de stînci. Amenajările sunt minime, apa, ca peste tot în Thassos, foarte curată.

Situl arheologic si parcul Aliki

Spre seară ne-am dus să vizităm micul sit arheologic de la Aliki.A fost o idee buna ne-am plimbat vreo ora si jumatate pe aleile unui parc. Din loc în loc au fost amenajate puncte de belvedere. Traseul poate fi parcurs in circuit.

Pe maluri acestui istm este numai marmura. Odinioara aceasta se exploata chiar in aceste locuri folosindu-se niște masin[rii speciale. Atmosfera este destul de limpede. Pe Muntele Athos plouă.

26.06.2020

Golden Beach

Dimineața am inceput-o făcînd baie la Golden Beach, cea mai apropiată plajă față de locul nostru de cazare. Am stat și acum în zona campingului și ne-am bucurat de cîteva ore agreabile alături de copiii noștri.

Apoi ne-am dedicat timpul unui tur al insulei. Am parcurs șoseaua de coastă de la est la vest in sens invers acelor de ceasornic. Toate astea din rațiuni practice. Practic era mult mai simplu de oprit mașina in locurile de belvedere care evident se aflau toate pe partea dreaptă.

Am revăzut cu plăcere cîteva plaje și cîteva stațiuni: Limenas, Ormos Prinou, Skala Kaliraki, Skala Maries, Limenaria, Aliki, Kinira.

Mai peste tot activitățile erau extrem de scăzute. Majoritatea pensiunilor erau închise, restaurantele la fel. Numărul de turiști, mai ales pe coasta de nord si cea de vest a fost extrem de redus. Mai pe scurt, nu cred că voi mai vedea vreodată insula Thassos atît de liberă.

Aliki 2

După un popas mai lung la Limenaria, unde am degustat iarăși din bunătățile grecești, ne-am îndreptat spre o plajă pe care o ochisem acum cateva zile. Este o plajă aproape sălbatică, neamenajată. Accesul nu este nici el unul chiar facil. Trebuie lăsată mașina lângă șoseaua principală iar de acolo se coboară pe o potecă ce ne poartă pe niște stînci.

Am botezat plaja asta cu numele de Aliki 2. Locul are frumusețea sa aparte și este de asemenea puțin vizitat. Plaja în sine nu e grozavă. Fiind o amestecătură de pietre cu nisip. Dar apa în schimb are culoarea aceea specială care te îmbie să intri și să te scalzi pînă nu mai poți.

Am fost o vreme singuri pe plajă, apoi am constatat ca avem cîțiva vecini greci care au fost la scufundări și au venit de undeva din larg. Dar ei nu au stat mult, au ieși din apă și au plecat.

27.06.2020

Kinira Beach

Ultima zi plină in Thassos. De data asta am ales pentru dimineață plaja din Kinira, o plajă îngustă, neamenajată cu priveliște frumoasă spre insula omonimă. A fost singura zi în care am prins vînt și valuri mai mari. Distracția a fost pe măsură dar a fost nevoie și de atenție sporită în ceea ce privește supravegherea copiilor.

Vathi Beach

Era clar că nu ne puteam despărți de Thassos fără o ultimă baie în golful nostru preferat Vathi Beach. Cînd ajungem în drumul care coboară spre plajă, ne crucim, nu alta. Ce credeți că se întîmpla acolo?

Ei bine o mașinărie turna asfalt. Cît pe ce să ne refuzăm această ultimă plăcere. Trecem de zona cu lucrări și realizăm că poate suntem printre ultimii care se vor bucura de Vathi Beach în forma ei încă nealterată. Curînd plaja aceasta va fi predată definitiv turismului de masă. Și cel mai probabil va deveni o plajă privată unde vor avea acces doar cei ce se cazează în complexul ce se construiește pe mal.

Sentimentele noastre sunt amestecate. Pe de-o parte ne bucurăm cît putem de mult de acest loc. Pe de altă parte știm că este pentru ultima oară.

28.06.2020

Ne trezim foarte de dimineață intenționăm să plecăm cu ferryboatul de ora 6.30. Pe care reușim să îl prindem după o cursă pe drumul cu serpentine dintre Skala Potamia și Limenas. Pe vapor sunt maxim 10 mașini.

Ne îndepărtăm ușor de insulă admirind de la depărtare cele două vîrfuri muntoase: Ipsario și Profet Ilie.

Avem drum lung pînă acasă dar ne-am programat și trei opriri in Bulgaria: la Shipka, la Muzeul Satirei si Umorului din Gabrovo și la Veliko Tarnovo.

Concediul în Thassos s-a încheiat. Cu toate astea l-am considerat cel mai bun lucru care ni s-a întîmplat în anul 2020.