Poiana Mărului, versantul vestic

Data publicării: 21 dec 2020

În ultima perioadă, mai ales de cînd avem copiii m-am orientat spre trasee potrivite pentru puterile lor. Poiana Mărului, județul Brașov, pare a fi un loc ideal pentru astfel de excursii ușoare.

La prima vedere acest sat este înghesuit de-a lungul unei văi strajuite de dealuri înalte. Dar de fapt și dealurile de aici sunt pline de viață. Pe fiecare deal există case izolate, mai toate clădite într-un peisaj de de basm, cu priveliști largi către Piatra Craiului, Bucegi, Munții Țaga sau Măgura Codlei.

Urcusurile nu sunt foarte solicitante și se fac în cea mai mare parte pe drumuri de pământ care te aduc la peste 1000 de metri altitudine.

Studiind harta si mai apoi terenul am hotarît să parcurg cele două culmi principale ce străjuiesc pîrîul Șinca.

Astăzi vă povestesc despre versantul estic al văii. Aici avem cîteva puncte de reper:
Pasul Poiana Mărului
Vf. Dosul Pleșiței -1086m
Dealul Pojorîta - 1042m
Vf. Gongului - 1101m
Poiana Bîrsa Fierului - 1212m

Am parcurs această creastă în patru excursii diferite urcând cîte un plai și coborînd pe altul. Prima tură am făcut-o în anul 2017, ultima în 2020. Creasta are de la un capăt la celălalt undeva între 15 și 20 de km. Poate fi parcursă pe jos, așa cum am făcut noi, cu bicicleta sau cu diverse alte mijloace motorizate.

Prima sectiune

Cel mai bun loc de plecare este dinspre Pasul Poiana Mărului. Acesta se găsește la câțiva km de Zărnești, pe drumul spre Șercaia. Este ușor de recunoscut după cele cîteva serpentine.

Noi am coborât din pas cîteva sute de metri și am lăsat mașina înainte de ultima curbă, într-o parcare improvizată. Chiar din curba de care aminteam pleacă un drum în sus prin pădure. Cam după 15-20 de minute dăm într-o poiană mare unde sunt cîteva case aflate la o oarecare distanță una de alta.

Salutăm niște gospodari, povestim despre cum e traiul la munte. Se vede treaba că sunt vizitați relativ des de animale sălbatice. Fiecare colț al gospodăriei lor este păzită cu strășnicie de cîte un câine mărișor.

Continuăm pe drumul care face cîteva serpentine și ajunge undeva deasupra casei. Apoi intră iarăși în pădure pentru o vreme. Dăm iarăși într-o poiană superbă unde este însă doar o casă părăsită. Aici facem o pauză lungă, copiii zburdă bucuroși si se joacă cu bețele de trekking. Descoperă cîteva ciuperci mari.

Revenim la drum și continuam urcarea. Începe să se audă ceva muzică. Nu peste mult timp ajungem lângă o pensiune mare numită Poiana Viselor.

Noi continuăm și atingem primul virf, cel numit Dosul Pleșiței care are 1084 de m altitudine. De aici se vede frumos spre Piatra Craiului, dar și spre Bucegi și Făgărași. În zonă sunt cîteva antene GSM loc repere foarte bune și vizibile.

Ținem creasta pînă la o intersecție cu un drum care urcă pe Valea lui Avram. De aici ne întoarcem la Pensiunea Poiana Viselor. Pe lângă această pensiune se poate coborî pe un plai tare frumos iar drumul iese un pic mai jos de Pasul Poiana Mărului, destul de aproape de locul unde am lăsat mașina.

A doua secțiune

Pentru a parcurge a doua parte a crestei am lăsat mașina chiar în centrul satului Poiana Mărului. Am mers puțin în jos luînd ca reper strada cu Pensiunea Casa Maria. Și de aici am ținut la deal drumul ce merge pe Valea lui Avram. De fapt merge pe vale doar la început, apoi se bifurcă. Noi am ținut drumul din dreapta care merge pe un plai. Drumul din stanga merge pe un alt plai iar undeva sus se întâlnesc din nou.

Ajungem în creastă în zona cu antene de care pomeneam mai sus. Iarăși ne bucurăm de priveliști largi și frumoase. Drumul are urcușuri și coborîșuri. Punctul sau de maxim este într-un vârf de 1050 de metri care însă nu știu cum se numește.

Ținem creasta pînă la intersecția cu un drum ce urcă pe Valea lui Vodă. De fapt mai mult pe plai. Pe aici facem coborârea care pe alocuri mi s-a părut cam abruptă. Ajungem în vale abia la final și apoi în sat la drumul principal. Ca să recuperăm mașina avem de mers cam 1km.

Poze aici:

A treia secțiune:

În cazul ăsta am schimbat puțin tactica. Adică am plecat de undeva mai de la nord de Poiana Mărului urmînd să coborîm tot pe Valea lui Vodă.

De data asta am fost mai mulți am avut două mașini așa că am putut lăsa o mașină la intrarea în traseu și una la ieșire. Boierie!

Începem urcarea pe Valea Pojorîta. Mergem pe un drum superb ce ține un plai frumos. Acesta se intersectează cu tot fel de drumeaguri ce duc la diverse gospodării. La ultima ultima intersecție am ales drumul greșit iar după o urcare scurtă și cam abruptă ne trezim drept în curtea unui om. Acesta este de treabă și ne îndrumă prin grădina sa la drumul cel bun. Mulțumim omului, îi dăm niște bomboane pentru copii, apoi o luăm la deal. Plecăm printr-o grădină largă apoi dăm de o potecă. Ne duce pînă la un drum însă trebuie să sărim un gard. De acolo nu mai este mult și ajungem în drumul de culme.

Aici facem la stanga. Undeva în apropiere este un varf bine individualizat, Dealul Pojorâta - 1042m, pe care îl urcăm pînă la urmă cu ceva efort. Totuși pe vîrf sunt ceva copaci așadar priveliștea nu este dintre cele mai bune.

Drumul de culme l-am prins cam noroios așa că ne-am chinuit un pic să ocolim bălți și nămoale. Cînd am ajuns la intersecția cu drumul ce coboară pe Valea lui Vodă ne-am simțit ușurați.

De data asta coborîrea mi s-a părut mai lungă și mai obositoare. E drept că si urcarea a fost mai lungă și parcă mai abruptă.

Track GPS:

Secțiunea a patra

Pentru ultima excursie îmi este destul de greu să descriu punctul de intrare în traseu. Acesta se află undeva între Poiana Mărului și intersecția ce duce în satul Paltin si pleacă din zona unei case aflate în construcție. Oricum track-ul GPS vă va lămuri mai bine.

Tura aceasta a fost cea mai lungă și cea mai solicitantă. De cum am plecat la deal am urcat susținut, cu puține locuri unde a fost loc și de respiro.

Pe lîngă traseu am mai avut oarece emoții cu cîinii de pe la gospodării. În general aceștia par agresivi la vederea străinilor însă se îmbunează atunci cînd văd că de fapt nu ai treabă cu ei. De multe ori cîinii care ne lătrau și alergau spre noi erau mai degrabă dornici de joacă, dovedindu-se prietenoși. Cu toate acestea trebuie păstrată prudența.

Am prins de data asta o zi superbă de toamnă. Așadar ne-am bucurat încă de la început de o sumedenie de culori specifice. Iar pe măsură ce urcam bucuria creștea odată cu deschiderea peisajului.

Am găsit la un moment dat un plai tare frumos unde ne-am oprit pentru masă. Nu de alta dar copiii se arătau flămînzi. Și așa au și fost de fapt. Cu forțe noi am plecat spre drumul de creastă. Ultima parte a fost destul de abruptă. Cînd am ajuns un culme am avut cumva un sentiment de eliberare. Eram în apropiere de Vf. Gongului - 1101m, pe care însă nu l-am mai urca fiindcă se afla în direcția opusă a traseului nostru.

Iarăși ne bucurăm de Piatra Craiului pe care am vazut-o din tot felul de unghiuri. Ne întîlnim cu o familie care ieșise la cules de ciuperci. Drumul are urcări și coborîri, dar și porțiuni noroioase. La final ne așteaptă o urcare ceva mai susținută care se oprește la Vf. Poiana Bîrsa Fierului - 1212m.

De aici este o priveliște frumoasă în mai toate părțile. Și tot de aici începe lungul drum de coborîre. Acesta merge un plai tare lung. Avem ceva emoții să nu ne prindă noaptea. Dar într-un final ajungem la drumul de asfalt pe lumină. Suntem cam cu 2km mai jos de locul unde am lăsat mașina.

Si poze:

În concluzie, zona oferă multe peisaje frumoase și merită descoperită pas cu pas. Cam de fiecare dată cînd am fost mi-au venit idei noi de trasee si mai apoi am ajuns să le și pun în practică. Ceea ce vă doresc și vouă.