Munții Grohotiș: Vîrful Vaida

Data publicării: 26 ian 2021

Prima excursie din 2021 a avut loc pe 2 ianuarie. Un început bun de an aș spune. Zona am mai colindat-o cu ceva vreme în urmă însă atunci nu am urcat pe Vaida.

Propunerea de traseu a venit de la Dan. Plecăm cu masinile pe ruta Săcele - Brădet, de acolo intrăm pe Valea Doftanei Ardelene și mergem pe un drum destul de rău pînă la intersecția cu drumeagul ce duce la Mănăstirea Brădet. Acolo este un loc mai larg unde putem lăsa mașinile.

Ne echipăm și plecăm spre mănăstire. Cu câteva zeci de metri înainte de poartă tinem firul văii și ocolim curtea mănăstirii. Începem apoi un urcuș prin pădure. E relativ abrupt dar la un moment dat dibuim o potecă abia vizibilă. Aceasta ne scoate în final într-un drum forestier.

După doar cîteva ,minute ajungem într-o poiană largă și cam înclinată.Poposim scurt și apoi ne angajăm în traversarea ei. Intrăm iarăși într-o zonă împădurită dar nu pentru multă vreme. Cînd ieșim din pădure dăm în golul alpin. De aici traseul este mai ușor și evident mai pitoresc.

Deocamdată avem priveliști spre Piatra Mare si Munții Neamțului. Facem apoi o oprire mai lungă aproape de o groapă mare. Copiii cer mîncare.

Avem parte de o zi limpede, superbă. Doar vîntul ne mai deranjează cu cîte o rafală. Traseul urcă ușor prin golul alpin urmînd un vechi drum de culme. Treptat vedem bine și spre Munții Ciucaș.

Înainte de vârful Vaida ne așteaptă o urcare mai pronunțată. Pentru scurt timp intrăm în pădure. Acolo găsim un marcaj bandă albastră. Sub vîrf facem o pauză de regrupare pentru a evita să stăm în vînt. E o adevărată plăcere. Soare și vreme de prins bronz de munte.

După ce vine toată lumea dăm asaltul final. Cam după 5 minute suntem pe Vîrful Vaida, dotat cu indicator ce îi spune și altitudinea 1529m.

De pe vîrf este o panoramă superbă, se vede pînă la mari depărtări. Chiar nu ne pare rău că am urcat pînă aici. Aproape sunt Munții Ciucaș dar și partea somitală a munților Grohotiș, cea cu vârfurile Babeș și Grohotis, Munții Neamțului cu Vârful Paltin, Munții Piatra Mare.

Din păcate tot pe vîrf este și un vînt strașnic care avea să ne însoțească și pe următoare bucată de creastă. Coborîm un pic apoi evident ne așteaptă o urcare. La finalul ei urcăm pe un virf de 1516m, nu știu cum se numește. Dar am mai fost pe aici. Trebuie să avem grijă si să prindem poteca de coborâre spre Valea Doftana Ardeleană.

Din fericire amintirile funcționează. Prindem un picior de munte care coboară si se desparte apoi în două. Noi alegem culmea din stînga, unde este o poiană. Acolo am văzut data trecută niște căprioare. Nu mai avem norocul ăsta acum.

Ajungem la poiană. Nu mai avem potecă de la virful de 1516m dar mergem pe culme de-a lungul poienii. Intrăm în pădure. Tinem tot culmea și știu că nu departe trebuie să dăm într-un drum de TAF. Am la mine și track-ul GPS al turei precedente așa că nu e loc de surprize. Ținem acest drum de TAF care ne coboară abrupt pînă la confluența dintre Valea Recea de Sus și Doftana Ardeleană.

Mai avem de mers cam 3,5 km pînă la masini. Zilele de iarnă sunt scurte și evident ne va prinde noaptea pe drum. Chiar dacă suntem obosiți dăm ce avem mai bun ca să ne vedem mai repede la mașini și la căldură.

A fost o excursie agreabilă, foarte reușită.

Traseu: Mănăstirea Brădet - Vf. Vaida - Gura Văii Recea de Sus
Marcaj: în cea mai mare parte a acestui traseu nu există marcaj
Durata: 7 ore si 45 de minute.