Munții Perșani: plimbare pe dealurile de la Vulcănița

Data publicării: 08 feb 2021

În planul de a redescoperi locuri frumoase aflate ceva mai aproape de casa am ajuns sa planific trasee în zona Vulcanita. Am fost acolo de câteva ori însă cel mai bine si mai frumos este să parcurgeți întreaga creastă oe care se află satul. O zi este suficientă pentru a face acest lucru. În orice caz, traseul poate fi scurtat sau lungit. Pozele din articol au fost făcute în ture diferite.

Traseul nostru a început înainte de satul Paltin. Am lăsat mașina la intersecția cu drumul care vine din locul numit Între Văi.

Mergem pe acest drum asfaltat cateva sute de metri apoi o luăm la deal pe primul drumeag la stînga. Întâlnim niște oameni care încarcă multe cărămizi într-o căruță.

Practic de aici începe drumul de culme care ne ia cam tare de la început. Urcăm susținut. Din fericire nu avem zonă de pădure așa că de cum am plecat am avut parte de peisaje frumoase. Odată ce prindem altitudine vedem și în părți mai îndepărtate.

La un moment dat ne ajung din urmă oamenii cu caii și cu căruța. Schimbăm cîteva vorbe și mergem împreună dar nu pentru mult timp. Ei cotesc la dreapta spre casa lor pe un drum ce ține curba de nivel. Noi ținem drumul de creastă și încă mai avem de urcat din greu o perioada.

Treptat urcușul se domolește iar noi rămînem din ce în ce mai surprinși de peisajul ce ni se deschide. Avem panorame tare frumoase spre Bucegi si Piatra Craiului. Trecem pe lîngă case răzlețe unde suntem lătrati de cîini. Nu vedem oameni. Dealul pe care urcăm se numește Gherdana.

Undeva mai sus avem primul vîrf bine connturat. Se numește Secuianu si are 926 de metri. Este împădurit iar drumul de creastă îl ocolște. Ne oprim pentru o pauză mai lungă aproape de o cruce veche de piatră. Acolo stăm cam 15 minute să ne tragem sufletul. Nu de alta dar ne așteaptă o noua porțiune mai abruptă. Iar ca bonus pe drum este și gheață.

Trecem cu bine și iarăși avem parte de o zonă cu belvedri și drum relativ drept. Urmează să ocolim un alt vîrf mai înalt, Virful Cetățuii, 942m. Apoi coborîm ceva mai accentuat. Ne speriem tare de un cîine mare apărut de nicăieri dar care este pașnic si jucăuș. Dacă nu ești atent te dărîmă.

Ne apropiem de o casă. Se aude un radio. În fața casei este un cîine legat care face mare scandal. Pe poarta casei este un lacăt mare. De la radio se aude o reclamă ce pare făcută fix în ciuda cîinelui: La Lidl ai cîrnați la numa10 lei kilogramul.

Mergem mai departe si iarăsi avem parte de o zonă în care alternează urcările și coborîrile. Remarcăm două drumuri ce coboară la dreapta, ambele duc în același loc, Între Văi. Și sunt opțiuni de scurtat traseul.

Noi tinem în continuare drumul de culme care de la un moment dat numai urcă. Cînd mai tare cînd mai domol. Trecem pe lîngă o gospodărie activă și locuită. Oamenii de aici cresc nișste porci mai aparte, cu blană. De aici încolo urcușul se înăsprește. La capătul său se găsește cel mai înalt vîrf de pe traseu, Hoapecu 980m. Și el este impădurit însă doar pe jumătate. Peisajul de aici este foarte frumos, cu panorame largi spre Postăvaru, Bucegi, Baiului, Poiana Mărului, Piatra Craiului si Holbav.

De aici în încolo începe coborîrea. Din experiențele mele pe aceste plaiuri acestea nu durează mult. Trecem pe lîngă mai multe case, ultimele două locuite. Intrăm în vorbă cu oamenii și cerem detalii despre traseul de coborîre. Nise indică unul care merge cam de-a dreptul în jos, destul de abrupt. Insă drumul oficial este foarte noroios și este de evitat.

Ajungem repede în vale la confluența dintre două văi. Mergem la vale și ajungem lîngă o biserică. Aproape este și un magazin. Puțin mai jos este o stație de autobuz unde este afisat si programul de circulație. Lîngă stație se găsește un panou cu o hartă a zonei.

Pentru a recupera mașina sunt mai multe opțiuni:
1. Mers pe jos pe vale, pe drumul de asfalt, cam 6km
2. Folosit microbuzul
3. Autostop.

Odată ne aflam în afara orelor în care circula autobuzul, am combinat opțiunile 2 și 3. Am mers pe jos aproape 4km, apoi cineva și-a făcut pomană cu noi și ne-a luat la ocazie.

La final recapitulare:
Traseu: Intersecția Paltin - Dealul Gherdana - Vf. Secuianu - Vf. Cetățuii - Vf. Hoapecu - Între Văi - Intersecția Paltin