Munții Perșani: Cetatea Neagră și Dealul Bîrnei

Data publicării: 04 mar 2021

Zona satului Holbav din județul Brașov este fabuloasă. Locurile sunt puțin cunoscute, puțin umblate. Dar satisfacțiile unui traseu în zonă sunt pe măsură.

Plecăm din Brașov cu două mașini. Mergem la Holbav pînă la unde se termină asfaltul. La intersecția de la grădiniță cotim la dreapta. Drumul devine mai greu, are cîteva zone mai sensibile, cu gropi și gheață groasă dar trecem cu bine.

Una dintre mașini o lăsăm pe marginea unui drum forestier. Cu cealaltă continuăm pînă în locul în care drumul părăsește valea.

Trecem apa pe o punte improvizată și urcăm cu spor la deal pe un drum cam noroios. Ieșim din pădure destul de repede. Pe dealul de deasupra noastră se găsesc cîteva gospodării. De acolo părăsim drumul și mergem pe iarbă pînă ne intersectăm cu un alt drum, ceva mai uscat și mai ușor de urcat.

După doar câteva minute suntem lîngă o gospodărie. De acolo mai avem urcat cîteva sute de metri până la drumul principal al zonei care merge pe sub culme și pe sub pădure. Primul nostru obiectiv este să ajungem la Cetatea Neagră. Sau la ce a mai rămas din ea.

Partea bună este că din drumul ăsta se face o potecă destul de clară. Mai mult poteca este marcată însă beneficiază de niște marcaje nestandardizate, puncte roz. După cîteva minute de urcat de-a coasta ajungem în creastă. Pe partea cealaltă a versantului este o poiană destul de mare numită Poiana lui Domnoase.

Din acest loc tinem creasta matematică. Este împădurită si plină de bolovani și de stînci. Maria se bucură din plin de acest traseu și se cațără pe unde poate. Urcăm un vîrf. Și încă unul. Și încă unul destul de abrupt. Apoi coborîm ușor si ajungem în locul unde odată se afla cetatea Neagră. Astăzi doar o groapă in formă paralelipipedică și un panou explicativ ne mai amintesc despre ceea ce s-a aflat odată acolo.

Cetatea Neagră( Schwartzburg ) a fost construită avînd un plan neregulat adaptat reliefului accidentat de pe Măgura Codlei, la 980m altitudine. A fost alcătuită dintr-o incintă cu ziduri groase și turnuri. Lungimea este estimată la aproximativ 100m. Lățimea variază din cauza reliefului de la 12 la 55m. Fortificația a fost loc de refugiu pentru comunitatea locală săsească. De asemenea avea rolul de a supraveghea drumul comercial ce lega Țara Bîrsei de Sibiu. Prima atestare documentară a cetății datează din anul 1265. Potrivit cronicarilor sași Cetatea Neagră a fost cucerită și distrusă prin incendiere în timpul invaziei tătarilor din anul 1345. Ea nu a mai fost reconstruită niciodată.

De la Cetetea neagră încolo avem două marcaje care se despart.
Punctul roșu ține creasta matematică si într-un final ajunge pe Măgura Codlei.
Triunghiul albastru merge la Codlea.

Noi ținem drumul de creastă, pe punct roșu. Mergem prin zone destul de accidentate așadar trebuie atenție sporită. Cam la finalul acestei porțiuni de creastă se găsește un punct de belvedere. De la acest punct de belvedere urmează o zonă dificilă de coborîre care ne duce într-o șa.

De aici vom urma un marcaj bandă albastră care coboară ușor pe drumul principal al dealurilor de la Holbav. Pe punctul roșu se poate urca abrupt pînă pe Măgura Codlei. O perioadă mergem prin pădure traversînd zone stîncoase. Cînd vedem drumul o luăm pe o scurtătură și cotim la stânga în direcția din care venisem.

Avem de urcat la un moment dat o pantă mai consistentă. La capătul urcușului ne așteaptă o casă și un cățel prietenos. Lîngă casă este o sanie veche de lemn, din aceea care se trage cu caii. Si nu este una dintre cele de agrement, ci una cu care se transportă lemne sau alte provizii. Nu am mai văzut de mult timp asa ceva.

Ținem în continuare drumul care coboară ușor. Trecem pe deasupra câtorva gospodării active, locuite. Apoi ne așteaptă o urcare pîna într-o altă șa. De acolo părăsim drumul principal și mergem la dreapta. De aici începe Dealul Bîrnei.

O vreme mergem pe curbă de nivel, apoi ne așteaptă o urcare abruptă dar scurtă pîna la o casă. Nu pare locuită, sunt acolo doar doi cîini care ne latră dar care sunt închiși.

Urcușul continuă pînă ieșim pe un plai cu priveliști excepționale. Vedem bine Țara Bîrsei si cei trei munți emblematici ai zonei: Postăvaru, Bucegi, Piatra Craiului. Drumul merge apoi relativ drept și asta ne permite să admirăm mai bine peisajul. Trecem pe lîngă o altă gospodărie aflată într-un peisaj de basm. Din păcate pare părăsită.

Intrăm apoi printr-o scurtă zonă de pădure și ieșim lîngă o altă casă. Aici stă un om cu care intrăm în vorbă. De la el aflăm de fapt că dealul pe care mergem se numește Dealul Bîrnei, iar valea de sub noi se numește Valea Bîrnei. Omul ne spune că este singurul locuitor permanent de pe acest deal.

Continuăm și trecem pe lîngă o altă gospodărie părăsită și aflată în ruină. Apoi drumul merge pe curbă de nivel ocolind o gospodărie mai mare. La următoarea curbă facem dreapta părăsind drumul principal care începe să coboare. Practic de scoate la asfalt, în partea de jos a zonei mai aglomerate din Holbav, la gura Văii Bîrnei.

Cum noi avem mașinile în cu totul altă parte ținem încă o vreme culmea matematică. Apoi, orientîndu-ne după niște poteci și drumeaguri începem să coborîm. Așa cu ne așteptam coborîrea a fost abruptă și scurtă, Am mai trecut pe lîngă o casă și, de undeva de sus, am văzut mașina. Ultima parte a coborîrii a fost pe un drum noroios. Ajungem cu bine la una dintre mașini și plecăm voios să o recuperăm și pe cealaltă.

Am avut parte de un traseu interesant și, cel puțin pentru mine, neașteptat de frumos.