Hai să vorbim..despre munte

Data publicării: 05 iul 2007

Cum a început..

Salutare tuturor!

Aş vrea să lansez două întrebări care mi-au puse şi mie de multe ori:
1. Care este cel mai frumos traseu pe care l-aţi parcurs?
2. Care este cel mai frumos loc pe care l-aţi vizitat?
Poate că unii vor spune că frumos este peste tot dar sunt sigur că fiecare dintre noi păstrează în suflet un loc deosebit de care îl leagă amintiri frumoase.

Aşa începeam, acum câteva luni, o discuţie pe 2 liste profilate pe munte: alpinet2k şi carpaţi.org. şi au venit şi răspunsurile. Iată ce a ieşit:

Răspunsuri,comentarii
Salutare.
Dacă stau să mă gândesc mai bine, aş putea răspunde la cele două întrebări. Doar că nu pot găsi cel mai.
1. Cele mai frumoase trasee făcute de mine până acum sunt Custura Săraţii, Strunga Dracului, urcuşul pe Lespezi (prin sud) şi Creasta Pietrei Craiului. Şi Vihrenul şi Konceto din Rila, Bulgaria. Poate nu am mers destul de mult ca să mai dau şi alte trasee. Fiecare traseu are frumuseţea lui. Doar că trebuie să ştii să o vezi. Şi Cheile Galbenei din Apuseni mi-au plăcut. Şi Cetăţile Ponorului. Şi Cheile Rîmețului. Şi puţinele incursiuni în Retezat. Şi Făgăraşul cu totul. În fine, nu stau să listez toţi munţii parcurşi.

2. Cel mai frumos loc e şi mai greu de ales. Mie mi-a rămas în suflet Mălăieștiul fiindcă mă încântă întreaga vale cu imensitatea şi abruptul pereţilor. Mi-a rămas în minte Buteanu cu toată zona înconjurătoare. Lacul Capra iarăşi mi-a plăcut. Şi Călţunul. Şi Custura Săraţii (aş începe să repet ce am scris mai sus). Şi Piatra Singuratică din Hăşmaş. Şi Cuca din Iezer. Şi Ceahlăul deasupra norilor. Şi peretele vestic al Craiului.
Şi peretele vestic al Bucegilor. Şi multe altele.Fiecare are locurile lui dragi. Hai să le aflăm cu toţii.
C.P.

Creasta Pietrei Craiului
Seara pe Vânătoarea lui Buteanu la concurenţă cu seara la refugiul de sub vf. La Om (Piatra Craiului).

Salut Bogdan,
Cel mai frumos traseu cred că este Valea Gaura din Bucegi sau eventual Drumul Deubel (Muntele Bucșoiu) tot din Bucegi.Cărări cu soare.

Cele mai frumoase locuri vizitate până acum....
1) Cabana Dochia, Ceahlău, dimineaţa pe la 7, iarna, privind răsăritul din marea de nori...
2) Piatra Craiului, Refugiul Vf Ascuţit, la apus, cer senin...

Cel mai frumos traseu de până acum...Piatra Craiului: Bucureşti - Cabana Curmătura (inoptare) - Vf. Turnu - Curmătura (inoptare) - Vf Ascuţit (inoptare la Refugiul Vf. Ascuţit) - Vf La Om (Piscul Baciului) - Refugiul Grind ÎI - Lanţuri - Zaplaz - Refugiul Grind ÎI - Coborâre de-a dreptul pe versantul vestic al Vf La Om - înapoi la Refugiul Grind II (inoptare) - Refugiul Grind I - La Table - Zarneşti -Bucuresti. Traseul l-am făcut anul trecut, pe la sfârşitul lui Iulie, începutul lui August. Vremea a fost superbă (atât de superbă încât am urcat la Vf Ascuţit ars pe spate), iar pe acest traseu am văzut pt prima oară Capre Negre, la Ref. Vf Ascuţit, de foarte aproape (la un moment dat stăteam la aprox. 2 m de una care păştea), şi multe (vre-o 10 în total).

Pentru mine, creasta Vînturariței.

salut!
1. Creasta Piatra Craiului.
2. Lacul Capra în 2003 , cerul senin şi plin de stele, ziua în care s-a apropiat Marte cel mai mult de Pământ şi în care am văzut o stea căzătoare reflectându-se în lac. Mirific!
Numa bine!
V.

1.Lacul Călţun - Şaua Puha , prin Strunga Dracului şi Custura Săraţii .

2. Zona Cabanei Urlea în perioada rododendronului asta gîndindu-mă când zona era afluită de mulţi prieteni ai muntelui şi serile la focul de tabără erau splendide. Acum cabana este părăsită şi este folosită atât cât se mai poate în cele mai multe cazuri pentru chefuri. Încă o cabană din munţii Făgăraş care dispare din peisajul montan.
N.M.

Salut!
1. Creasta Munţilor Rodnei dar recunosc că sunt subiectiv pentru că mă refer la prima tură în aceşti minunaţi munţi. A început pe 2 august 1990 (ziua invadării Kuveitului) şi s-a sfârşit o săptămână mai târziu, din păcate. Spun din păcate pentru că a fost superb! Cu toate că nu ştiam prea multe despre munţi (parcursesem doar trasee din alţi munţi mai puţin înalţi) ne-am aventurat să parcurgem un traseu care atunci ni s-a părut dificil dar deopotrivă f. frumos. Eram patru inşi la un cort de două persoane :) în care ne înghesuiam câte trei iar al patrulea era planton (jucam ceva cărţi şi stabileam care e ordinea :). Am îndrăznit să ne băgăm în peştera de la Izvorul Izei după ce am căutat-o o jumătate de zi. Eram asiguraţi cu nişte centuri de pompieri (deh, asta e!) şi o funie obişnuită. Am avut norocul să găsim un piton la prima cascadă, la a doua un trunchi subţire de molid şi uite-aşa am ajuns până în locul unde apa dispare pe sub stâncă... acum nu aş mai comite o astfel de imprudență dar uitându-mă peste pozele vechi nu-mi pare rău că am riscat. Mi-a plăcut singurătatea din acele locuri, practic, nu am întâlnit oameni decât de două ori.

2. Cel mai frumos loc vizitat... hmm e cam greu de spus... mi-a rămas la inima lacul Bucura înconjurat de limbile de zăpadă dinspre vârfuri în perioada când rhododendronii sunt înfloriţi. E o combinaţie superbă: ciclamul rhododendronilor, antracitul rocilor pătate cu galbenul lichenilor, albul zăpezii şi albastrul cerului oglindit în lac. Dacă eşti cu spatele la Curmătura Bucurei te va încânta cu siguranţă priveliştea spre Piule Iorgovan cu albul calcarului şi formele stâncilor.
Cel mai frumos loc vizitat în afara ţării este Laguna Albastră (Oludeniz)
http://i160.photobucket.com/albums/t168/cornelcuciureanu/Oludeniz/Oludeniz_7.jpg la egalitate cu Berchtesgaden pe care trebuie neapărat să-l mai revăd... În ambele cazuri mă fascineza munţii care aproape că se prăbuşesc în apă: La Oludeniz, Baba Dagi de aproape 2000m pe ţărmul Mediteranei, paradisul parapantistilor care se lansează de pe vârf iar la Berchtesgaden, Watzmann oglindit în Konigsee dincolo de biserica Sf. Bartholomeu...
Cam asta ar fi... păcat că nu mai am timp de călătorii la fel de mult ca în anii 90 :(.... Cu siguranţă că s-ar mai schimba opţiunile.
C.

10.
1. Cabana Sâmbăta, Vf.Moldoveanu, Cabana Podragu la egalitate cu Oraşul Victoria, Muchia Tărața, Cabana Podragu. Sau creasta Craiului de la Grind la Curmătura sau.......
2. Ar fi multe dar cele mai dragi amintiri le am de la Cabana Sâmbăta într-o noapte cu cer senin de "cădeau"
stelele pe noi. Ar mai fi în Ciucaș tot într-o noapte când stăteam cu picioarele în cort, capul afară şi ne uităm la aceelasi cer plin de stele.
D.

11.
Bogdan,
Nu aaaam cum.
Că alde câteva tot sunt. Îi ceri unui părinte să-şi ignore ceilalţi iubiţi "copii", pentru a spune:
"Uite, asta e mai breaz!"
Şi zău că m-aş simţi mai sărac dacă aş putea să spun: "Asta e locul, drumul meu preferat!".
M.

12.
1.Cele mai frumoase trasee(până acum):
Refugiul Crăiţei - Aninata-Traseul Anghelide
Vihren-Konceto (Pirin)
Via ferrata Bocchete Alte (Dolomiţii di Brenta)

2.Cele mai frumoase locuri:
Satul Cheia în amonte de Cheile Rîmețului
Vânătările Ponorului
Poiana Ponor

13.
1. Cam orice traseu de abrupt în Piatra Craiului

2. Brâul ce leagă Poiana Închisă de Lanţuri şi partea superioară a Padinei Închise (nu mă pot hotărî care e mai frumos)
S.

14.
Uite un subiect care m-a făcut să cad pe gânduri... şi aşa am rămas până acum :))Eu nu cred că pot să răspund la această întrebare... :) E vorba atât de loc cât şi de "moment", de felul în care percepi totul... şamd....
NU pot să "aleg" !... :)
Uite, totuşi (ca să mă aflu în treabă) :
NU este "cel mai frumos loc" pe care l-am văzut - dar n-am să uit NICIODATĂ spinarea de iguana a Pietrei
Craiului, doar cu vârfurile atinse uşor de Soare (restul încă în umbră şi în ceţurile din noapte), către ora 6 dimineaţa, în septembrie 2002, văzută din avionul care mă ducea... spre Amsterdam întâi... apoi peste Ocean... atunci, când am făcut primii paşi spre salvarea Roşiei Montane...
Nu, chiar n-am să uit niciodată uriaşă iguana adormită... şi tot ce "trăiam" eu atunci, în clipele acelea... toţi munţii României (cu tot ce înseamnă ei) pentru care plecam atunci...
C.

15.
Aşa cum se ştie fiecare munte are frumuseţea sa. Pe mine m-a încântat cel mai mult Ceahlăul pt că a fost primul munte adevărat pe care am urcat. Pe urmă am descoperit şi alţii şi printre care nu pot să nu amintesc de Piatra Craiului. Fiecare are un munte care l-a încântat cel mai mult, dar nu poate să spună că alţii nu sunt frumoşi. Cel mai bine e să călătorim în continuare şi să vizităm cât mai mulţi pt că fiecare o să ne ofere clipe de ne uitat, fiecare în felul lor.

16.
Greu de ales, dar totuşi:
1 cel mai frumos traseu: traversare Muntele Mic - Țarcu - Godeanu - Retezatul Mic - Oslea

2 - locul care m-a încântat cel mai tare: Cetăţile Ponorului

17.
Mă alătur părerii lui Codruta. Şi mai ales acestei fraze:"E vorba atât de loc cât şi de "moment", de felul în care percepi totul... şamd...." Dar pt. că totuşi nu e fair-play, am să exprim câteva gânduri:

N-am să uit niciodată cum visam cu ochii deschişi la "Tărâmul zânelor" -cum îmi place mie să numesc zona Tăului dintre Brazi din Retezat, şi emoţia cu care am păşit pt. prima dată acolo. Rămâne un loc de suflet. N-am să uit rezonanța din mintea şi sufletul meu când auzeam de, şi vedeam, din diferite locuri "Porţile Închise" din acelaşi Retezat, şi cum încercam - după ce am ajuns acolo - să-mi imaginez cum e în Piatra Craiului - trăind până la urmă şi aici o realitate frumoasă. Am să-mi aduc aminte cu foarte mult drag de seară petrecută împreună cu bunul meu prieten Sorin, la gura cortului şi la lumina jucăuşă a focului într-o zi de mai pe Vf. Scaunul Domnului din Călimani - multă pace, tihnă, bucurie. După cum m-a impresionat traseul pe Custura Sărăţii şi priveliştea de pe Vf. Vânătoarea lui Buteanu.
Dacă aş fi lăsat să scriu în fiecare zi, cred că aş scrie tot de alte locuri şi trasee, până aş epuiza toate amintirile. Dar nici asta nu e tocmai fair-play. Mulţumesc că m-aţi suportat şi atât.
Şi, felicitări celui care a lansat întrebarea; iată, se poate discuta şi despre munte!
E.R.

18.
1. Vf. la Om - La Lanţuri - Cab. Plaiul Foii; sau Strunga Dracului pe coborâre.
2. Ref. Viştea Mare seara deasupra unei mări de nori; La răsărit la Cabana Caraiman în orice perioadă a anului.
C. M.

19.
Cel mai frumos traseu a fost parcurgerea crestei Builei Vanturarita într-o zi de octombrie, cu plafonul de nori coborât. Toată creasta ieşea din marea de nori, cu abrupturile pline de jnepeni şi cu un aspect mitic. Marcajul slab m-a chemat să descopăr şi peisaje puţin din afara potecii, abrupturi şi jnepenişuri sălbatice. Mai mult, vizibilitatea era perfectă, se vedeau Bucegii, Iezer Păpuşa, Făgăraş, Cozia, Căpăţânii, Cindrel şi Șureanu, Parâng şi, dacă nu m-am înşelat, poate şi ceva pe direcţia Retezat sau poate Godeanu. Dacă tot am adus în discuţie acest aspect, mai există locuri în munţii noştri de unde să existe o vizibilitate atât de extinsă a munţilor? Buila Vînturarița are avantajul unei poziţionări centrale în Carpaţii Meridionali, şi este mai la sud decât restul crestelor, permiţând o panoramă atât de extinsă. Cel mai frumos loc este Valea lui Stan, ascunsă în pădurile de mai jos de barajul Vidraru. O vale spectaculoasă, cu chei înguste, cu pereţi verticali şi plină de nenumărate cascade... îmi pare bine că a rămas nemarcată.
Mă bucur că multă lume are amintiri frumoase din munţii Rodnei, mi-am adus şi eu aminte priveliştea de pe Ineu într-o seară, la ora 8, când tot muntele ieşise de la saună...
A.

18.
Salut!
Subscriu pentru Valea Gaura. Deşi e tare greu să decizi!
K.

19.
Salut Bogdan,
Cel mai frumos traseu cred că este Valea Gaura din Bucegi sau eventual Drumul Deubel (MtBucșoiu) tot din Bucegi.
Cărări cu soare.

20.
1a. Gara Campulung-Est-Moara Dracului-Vf Rarău(cu Pietrele Doamnei şi Stanca Şoimului)
1b. Creasta Pietrei Craiului

2a. Căldarea Mălăieşti, unde simţi cu adevărat cât de umil trebuie să fii în faţa Muntelui
2b. Vf Ascuţit după o ploaie cumplită care s-a potolit spre asfinţit, aurind Bucegii şi albăstrind Făgărașii
2c. Cheile Polovragi, Peştera Muierii...

21.
Ce ar merita văzut ca prioritate, zic eu ...
Piatra Craiului, Sudică, padinile Nordicei, şi restul :)
Cozia, Arcul natural, drumul Zânelor, şi restul :)
Căpăţânii, Buila Vinturarita, Narăț, şi restul :)
Retezat, Porţile închise, Lacul Negru, şi restul :)
Făgăraş, Buteanu, Albota, şi restul :)
Cheile Rîmeților, Turenilor şi restul :)
Peştera Vântului şi Pojarul Poliţei, şi restul :)
şi restul :)
R.S.

22.
muntele pt mine înseamnă totul, dacă aş putea aş călătorii mereu pe potecile sale numai că... la noi nu poţi trăi doar din asta. totuşi profit de fiecare dată şi ...mereu e altfel În vara anului trecut,august mai exact am străbătut Creasta Făgăraşului în 4 zile, înnoptând doar în cort, după care o săptămână în Piatra Craiului şi chiar dacă am fost obosiţi nu am stat nici o zi fără să facem trasee în acest masiv atât de impunător care, pe mine, mă lăsa fără glas atunci când îl zăresc şi cu lacrimi pe obraji când îi părăsesc.

A fost prima mea ieşire în Făgăraş şi cel mai frumos concediu petrecut la munte chiar dacă mi-am făcut varza genunchi şi nu am mai putut căţăra mult timp după. Neputând rezista să fac repaus, că doar ştiţi voi cine poate rezista tentaţiei muntelui, nici acum nu m-am refăcut complet.

La mai mult!

23.
salutare!

Cel mai frumos traseu...toate sunt frumoase, depinde de condiţii. Cel mai "adevărat" pt. mine este creasta Vîrtopel - Arpășel, Munții Făgăraş care merită denumirea de creastă în adevăratul sens al cuvântului. Merită pentru cei cunoscători ai alpinismului şi nu numai!

24.
Salut,
1. Cel mai frumos traseu: în Retezat: Cabana Rotunda- Poiana Pelegii - Lacul Bucura-Lacul Zanoaga-Cabana Bucura într-o zi de toamnă cu cer senin.
2. Cel mai frumos loc : Cetăţile Ponorului - Munţii Bihor
V. M.

25.
Bravos amigos! Bun topic!
1. Garofitza Pietrei Craiului-La Lanturi-La Om-Grind! Dacă mai eşti şi iarna iar cu tine ai un bun prieten iese o tură pe cinste!

2. Stâna din Valea Rea-Pasul Glaciar- Refugiu Viştea! ... în compania zăpezii te face să vezi adevărata imensitate a "Moldoveanului"! Stând sub el îmbrăcat în alb cu greu reziti tentației de a-l ataca direct!

Îţi doresc să ai parte de cât mai multe ture şi locuri care să-ţi rămână în suflet. O singură nedumerire: Cabana (?) Bucura. Te-ai referit cumva la refugiul Salvamont de la Lacul Bucura? Sau de la Zănoaga ai coborât la Gura Zlata?

Şi pe final iată şi răspunsurile mele:
1. Cel mai frumos traseu pe care l-am parcurs a fost creasta din Munţii Rodnei. Poate a contat mult şi compania amicilor cu care am fost, poate a contat mult şi faptul că nu sunt prea umblaţi ( în cele 5 zile am întâlnit foarte puţini oameni), poate a contat faptul că la vremea aceea ( anul 2000 ) marcajele erau într-o stare deplorabilă care şi de câteva ori am avut probleme de orientare. Toată acea sălbăticie a avut un efect interesant asupra fiecăruia dintre noi..Nopţile petrecute pe malul lacurilor, fără a mai avea vreun cort în jur, fără a avea cel mai mic contact cu ceea ce se numeşte astăzi civilizaţie, cerul plin de stele al Munţilor Rodnei le voi păstra mereu în suflet. Aştept cu nerăbdare să ajung din nou aici...Însă sunt atâtea şi atâtea locuri frumoase în care nu am ajuns încă...
2. Iar cel mai frumos loc pe care l-am văzut este Valea Horoabelor. Până a ajunge aici nu am crezut că Bucegii m-ar mai putea surprinde cu ceva..O vreme i-am ocolit din cauza aglomeraţiei şi (ne)"civilizației". Dar nu mi-am imaginat că voi putea găsi aici o vale aproape virgină care să ofere atâta varietate de peisaj.