Pe Valea Sîmbetei

Data publicării: 05 mai 2011

Grupul de la Săcele plănuieşte o ieşire la Cabana Sâmbăta. Traseu uşor, lejer, pe care însă nu l-am mai parcurs de foarte mulţi ani. Eu şi Ramona ne-am alăturat grupului, un grup destul de mare cu 7 adulţi şi 5 copii. Lăsăm maşinile lângă Păstrăvăria de la Sâmbătă de Sus.

Indicatorul de lângă Păstrăvărie arată că e drum de două ore jumate. Plecăm pe drumul forestier pe marcaj triunghi roşu spre Cabană Sâmbăta dar şi punct roşu, care pleacă puţin mai sus pe Muchia Dragușului.

Acum câţiva ani apele s-au învolburat şi au plecat la vale făcând prăpăd. Au fost luate atunci poduri, apa a muşcat din maluri. Traseul a fost refăcut montându-se marcaje fosforescente şi refăcându-se câteva poduri din lemn care permit traversarea apei pentru cei ce merg pe jos. Tot acest dezastru a schimbat peisajul făcând mai bine vizibile o serie de cascade şi căderi de ape.

Străbatem cu pas domol drumul forestier. Aproape de capătul său e prima cădere importantă de ape. Un şuvoi vine de udeva sus prăvălindu-se în apa Sâmbetei.

De asemenea  apa râului mare se prăvăleşte într-un loc câţiva metri făcând mare zgomot. Drumul se îngustează treptat şi ne trezim pe o potecă îngustă care trece pe lângă câteva zone stâncoase. Apa e pretutindeni, peste tot sunt pârâie şi pârâiaşe, izvoare ori şuvoaie repezi ce vin de sus.

Mai în amonte inundaţia de acum câţiva ani a dislocat câţiva copaci lăsând loc unui peisaj foarte frumos.Este vorba de o cascadă cu două trepte. Un pârâu care în perioada asta are debit mare cade spectaculos apoi îşi împarte apele în trei prelingându-se pe o stâncă mare veşnic umedă.

Continuăm drumul şi ajungem la un podeţ. Îl traversăm apoi urcăm în serpentine până la un punct unde este un indicator ce marchează jumătatea drumului, dar şi o băncuţă.

Vis-a-vis, o altă cădere de apă ce se lasă admirată în voie.

Coborâm câţiva zeci de metri şi traversăm din nou râul. Încet-încet câştigăm altitudine şi pădurea începe să se rărească. Trecem de o zonă scurtă în care încă mai este zăpadă după care intram în împărăţia brânduşelor.

E un covor întreg de flori ce privesc de departe creasta principală a Munţilor Făgăraş şi Fereastra Mare a Sâmbetei.

Ajungem şi la cabană unde se afla un grup gălăgios şi bine..marinat. Remarcăm de asemenea un câine cu ochi albaştri şi blană maro, probabil descendent al unui husky.

Cabana am găsit-o aşa cum o ştiam, fără mari schimbări faţă de ultima mea vizită. Am comandat nişte ciorbe de fasole, dar am primit doar zeamă, fără fasole. Preţ: 8 lei.

Vremea a fost schimbătoare aşa cum e vremea în aprilie pe munte: soare la început, apoi vânt, câţiva stropi de ploaie, iarăşi soare, fulgi rătăciţi de zăpadă şi iarăşi vânt. Stăm la plajă ceva timp în faţa cabanei şi ne tratăm cu câte un păhărel de palincă.

Ştefan sună adunarea pe la 15:30. La vale vom urma acelaşi traseu. Pe una din punţi fac o mişcare greşită: scap parasolarul aparatului foto pe jos. Acesta se rostogoleşte până în râu şi dus a fost pe apa Sâmbetei. La propriu!

Urmează să ne întoarcem la Păstrăvărie, de unde ne aprovizionam cu păstrăvi( 20 lei / kg ). Ne îndreptăm spre Mănăstirea Sâmbăta, un loc frumos, liniştit unde îţi e mai mai mare dragul să stai.

Ajungem pe când în biserică se ţinea slujba vecerniei. Cântece bisericeşti umpleau curtea mănăstirii învăluind bisericuţa mică din centru, ctitoria lui Constantin Brîncoveanu. O ultimă plimbare în jurul lacului din spatele mănăstirii şi o ultimă privire aruncată munţilor înzăpeziţi aduce în suflete liniştea de care fiecare dintre noi are atâta nevoie.