Munții Retezat: Judele, Slăveiul și Lacul Zănoaga

Data publicării: 03 nov 2011

O nouă zi incredibil de senină, o nouă zi de Retezat. Ieri făcusem un traseu destul de lung. Astăzi convenisem cu Ramona să mergem într-o tură mai lejeră, mai scurtă, cu pauze lungi şi dese. Hotărâm că astăzi să urcăm până peVîrful Judele(2398m).

Zis şi făcut. Ne luăm provizii suficiente de apă, ceva mâncare şi plecăm la drum. Astăzi mergem pe marcajul punct roşu care merge către Lacul Zănoaga. Suntem ca de obicei primii pe traseu şi ne bucurăm de linişte.

Lacul Ana

La început mergem pe curba de nivel, aproape de lacurile Viorica şi Florica. În preajma potecii tot auzim strigătele marmotelor şi avem şi norocul să şi vedem câteva. Prima pauză o facem lângă Lacul Florica, înainte de a începe o porţiune mai abruptă către Tăul Agăţat.

Urc destul de repede, Ramona a rămas în urmă. În faţa mea e impresionantul perete al Judelui. Mă pun la umbra unei stânci şi privesc Judele. La un moment dat detectez mişcare şi număr trei capre negre.

Lacul Viorica și Muntele Slaveiu

Acestea se mişca ireal prin locuri înguste, fac uneori sărituri ce îţi taie respiraţia. Vine şi Ramona. Îi fac semn să facă linişte şi o invit lângă mine. Minute în şir admiram acest dans al caprelor negre care într-un final aveau să dispară prin apropierea Portiţei Bucurei, în Rezervaţia Gemenele.

Vîrful Judele

Ajungem pe malul Tăului Agăţat de unde facem şi plinul. Evident cu apă. Nu ştim cum se prezintă traseul în continuare că nici unul dintre noi nu a urcat mai sus de acest loc.

De pe un dâmb urmărim salba de lacuri din această căldare a Bucurei. Spectacolul e minunat, din locul ăsta se văd multe. Numărăm şi identificăm.

În prim-plan, Vârful Judele. În stânga, Vârful Retezat. În dreapta Vârful Peleaga.

De aici urmează o parte mai abruptă care într-un final ne va duce în Şaua Judele. Se urcă destul de tare în prima parte, când pe pământ, când pe bolovani. Apoi vine o parte mai lină. În dreapta e hău destul de mare, porţiunile cu pământ sunt mai alunecoase. De aceea căutăm să mergem pe stâncă sau pe iarbă. Iată-ne şi în Şaua Judele. Ce repede am ajuns!

În Şaua Judele se afla un stâlp iar săgeata indicatoare, cum bine le şade multor săgeţi din Retezat, este pe jos şi arată că vai de capul ei. Vă spun asta ca să ştiţi unde nu se duc banii pe care îi plătiţi când intraţi în Parcul Naţional.

După câteva minute apare un tip.
- Uite că ne întâlnim iară! ne zice. V-am văzut şi ieri pe Bucura. Nu te supăra, cumva te cheamă Bogdan?
- Da.
- Bogdan Balaban?

Baticul meu roşu începe să fie din ce în ce mai cunoscut. Şi uite aşa descoperim că în urmă cu ceva timp corespondasem prin email pe tema Cheilor Pârâului Alb din Zaganu. Îl cheamă Florin Floricioiu, este constănţean aciuat pe la Bucureşti şi a venit în Retezat cu soţia lui, Tina, care însă a rămas astăzi la Bucura.

Mai apar doi tipi: un canadian însoţit de un localnic. Canadianul vrea să să ajungă în Şaua Retezatului şi apoi la Cabana Pietrele. Stau şi port o lungă discuţie cu el. Între timp Florin şi însoţitorul canadianului pleacă spre Vf. Judele.

Ce păţise canadianul:
Cumpărase o hartă proastă care îl îndruma pe un marcaj banda galbenă. Doar că pe hartă banda galbenă ducea în Şaua Judele şi abia apoi în Şaua Retezatului şi Pietrele. Însoţitorul lui spunea că se poate ajunge. Da, se poate, însă coborând Judele cu echipament de alpinism.

Scot harta mea, îi explic canadianului că a luat ţeapă, îi arăt o scurtătură pe lângă Tăul Agăţat care îl scoate la Tăul Porţii la banda galbenă pe care o caută disperat.

Tipul pare a fi mai aventurier din fire. Ne spune că mai ales romanii i-au vorbit de rău despre România însă el a fost plăcut impresionat de ceea ce a găsit aici şi mai ales de oamenii care s-au arătat foarte prietenoşi cu el şi care l-au ajutat când a avut nevoie.

- Toată lumea mi-a spus că dacă o să vin în România o să fiu jefuit. Până acuma nu m-a jefuit nimeni cu toate că am vizitat două oraşe( Arad şi Timişoara ). În America de Sud este mult mai rău.

După escapada din Retezat plănuieşte să meargă la Braşov, vrea să vadă Peleşul, Branul, eu îl trimit şi în Bucegi şi mai ales în Piatra Craiului.

Florin revine de pe vârf. Ne spune că trebuie să urmăm momâile de pietre şi să fim mai atenţi la o săritoare. El urmează să coboare la Lacul Zănoaga şi apoi să urce înapoi pe la Crucea Trăznitului ca să revină la Bucura pe un traseu nemarcat.

Apare şi însoţitorul canadianului. Ne luăm rămas bun.

Poteca spre Şaua Judele

Noi plecăm spre Vârful Judele. La început se merge pe o creastă de bolovani relativ dreapta însă destul de îngustă. Unii bolovani se mişcă. Apoi revenim pe pământ. Mergem pe potecă şi dăm şi de săritoare. Trecem cu atenţie şi ieşim iară pe culme. Se vede şi băţul de pe vârf, dar ca să ajungem mai e nevoie să coborâm şi să apoi să urcăm câţiva metri.

Suntem într-o zonă extrem de aeriană. Şi în plus, culmea continuă, e din ce în ce mai mai îngustă şi mai accidentată. Mergem până unde se poate. Tragem cu ochiul şi în Rezervaţia Gemenele unde se văd Tăurile Iezilor, Tăul Gemenele şi Tăul Ştirbului.

Revenim pe vârf şi ne bucurăm de tot ceea ce vedem. Şi avem ce vedea: o sumedenie de lacuri, Şaua şi Vf. Retezat, cele două vârfuri Bucura, Peleaga, Slaveiul. Ehee, ce frumos!

Revenim în Şaua Judele. Pe potecă se mai văd turişti care urcă. Noi mergem către Slavei pe primul vârf. Nu e trecut pe hartă. Aici despachetăm şi mâncăm ce mai avem şi noi prin traistă. Ramona stă apoi la o baie de soare eu mă duc să mai fac poze înspre Vf. Slăveiu.

De la stânga la dreapta: Tăul Porţii, Tăul Agăţat, Lacul Florica, Lacul Viorica, Lacul Bucura, Lacul Lia, Lacul Ana. Tot de la stînga la dreapta: Vârful Mare, Vârful Peleaga, Vârful Custura.

Găsesc chiar şi un marcaj vechi, punct galben, potecă destul de clară. În căldare se văd câteva tăuri: Judele, Tăul Ascuns, Tăul Urât, Tăul Răsucit. Începe să se vadă şi vestitul Lac Zănoaga. E prea frumos să nu continui şi ajung până pe Vârful Slaveiu. E panorama extraordinară şi de aici, nu îmi pare rău că am urcat. MI-NU-NAT!

Tăul Judele. În fundal Munţii Tarcu şi Godeanu

Revin la Ramona pe care o găsesc la locul ei dar care se cam supără pe mine când află că am fost până pe Slăvei. Revenim iară în Şaua Judele. Încă e devreme, mai sunt vreo 4 ore de lumină, aşa că ne hotărâm să mergem înspre Lacul Zănoaga. Nu ne propunem să coborâm până la lac, ci să îl vedem de sus.

Începem şi coborâm pe un grohotiş urmând punctul roşu care pare proaspăt vopsit. Şi aşa şi e! Mergem pe un plai frumos, începem să vedem lacuri pe partea stângă. Din când în când mai urcăm în creasta matematică din dorinţa de a mai trage cu ochiul şi prin rezervaţia Gemenele. De data asta în căldarea din faţa noastră este Tăul Negru.

Ajungem în sfârşit într-un loc de unde putem vedea Lacul Zănoaga, care este cel mai adânc lac glaciar din ţară, 29 de metri.  Zona e superbă, lacul e mult mai mare ca suprafaţă decât mi-l închipuiam. Pe malul său e permisă camparea însă nu se găsesc decît vreo două corturi. La Bucura sunt lejer 40-50.

Vremea începe să se închidă, înspre Godeanu şi Tarcu se vede că plouă şi începe să îmi fie frică să nu avem şi noi parte de vreun duș asezonat cu efecte speciale. Altfel mergi când ştii cum e drumul, când ştii cam cât vei face. Dinspre Şaua Judele coboară un grup pestriţ, neechipat adecvat.

Noi revenim în şa. Ne oprim pentru câte o gură de apă şi o luăm la vale. Suntem iarăşi atenţi şi evităm zonele cu pământ. Când aproape am terminat coborârea ne întâlnim cu trei adolescenţi. Ei sunt bine echipaţi însă fiecare are în dotare câte o sticlă de votcă. Din cauza asta sunt foarte stresaţi de faptul că le-ar putea sparge de vreo stâncă.

Tăul Agăţat şi Portița Bucurei. În fundal, vârful Bucura I

Ajungem destul de amuzaţi la Tăul Agăţat. Nu mai avem mult, practic mai e de coborât doar un grohotiş iar de acolo drumul va fi relativ drept.

Cu toate că nu ne propusesem o tură lungă terminăm traseul de astăzi cam după 8 ore. Mâine e ultima zi pe care o vom petrece la înălţime.Iar poimîine urmează să părăsim Retezatul.