Munții Bihor: Groapa Ruginoasă

Data publicării: 12 feb 2013

În peregrinările noastre prin Munții Bihor nu puteam rata un obiectiv de prim rang: Groapa Ruginoasă. Accesul către acest punct de interes este foarte facil. Marcajul bandă galbenă începe la 10 minute de șaua Vîrtop spre Lunca. În dreptul intrării este amplasat și un panou. Aici părăsim șoseaua, traversăm paraul, și începem urcușul.

Săgeata de la intrarea în traseu spune că avem de mers 50 de minute pînă la Groapa Ruginoasa și 7-8 ore pînă la Stei.  E dimineață, aproape de ora 9 iar soarele stă undeva ascuns după nori. E frig dar urcarea e susținută și ne încălzește. Drumul merge de-a lungul unui pârau care prezintă și cîteva căderi ale apei pe pat de mușchi.

Nimeni nu zice nimic, ne vedem conștiincioși de drum și, spre surpriza noastră, cam după 30 de minute ieșim într-o poiană. În față noastră se conturează o șa largă. Ajungem în șa, iar sub noi se vede Groapa Ruginoasă.

Groapa Ruginoasă este o uriașă ravenă, cu rupturi în care pământul are culoare ruginie. S-a format prin eroziunea torențială a depozitelor de cuarțite, gresii și argile roșii. Eroziunea este activă și în prezent, mărind dimensiunile gropii în fiecare zi.

Groapa Ruginoasă are o lățime de aproximativ 600 m, și o adîncime de peste 100 m. Pereții săi înclinați, muchiile ascuțite converg spre centrul gropii, unde se află vîlcelul Valea Seacă, cu sectoare de chei, ce pot fi parcurse numai de alpiniști.

Locul este impresionant. Se aud zgomote și se văd căzînd mici bucăți de pământ. Mergem în dreapta spre culme, pe o poteca paralela cu hăul și din cînd în cînd ne oprim pe buza prăpastiei. Continuăm pînă în cel mai înalt punct.

Pe partea opusă observăm un fenomen interesant: terenul a alunecat cu tot cu brazii de deasupra lui însă brazii au rămas tot în poziție verticală.

Revenim în șa. În depărtare se văd niște munți înalți, nu pot fi decît masivul Vlădeasa. Odată vom merge și pe acolo.

Plecăm spre șosea pe același drum. Savurăm din plin pădurea care în multe locuri este acoperită cu un covor moale de mușchi verde.

Groapa Ruginoasă este un fenomen interesant ce nu trebuie ratat. Din ceea ce am citit rezultă că fenomenul de eroziune s-a declanșat relativ recent. Acum 80 de ani groapa de astăzi era doar o văiugă mică.