Patru locuri de văzut în județul Covasna

Data publicării: 08 apr 2021

Dealul Pivnitele Mari

Acesta se găsește lîngă satul Moacsa. Noi am lăsat mașina chiar la intrarea in acest sat, undeva pe partea stîngă cum vi dinspre Brașov. De aici începe un traseu marcat care te duce peste Dealul Pivnițele Mari în satul Padureni. Între Moacșa și Pădureni există un lac mare care vara este frecventat de iubitorii de plajă și bălăceală.

Plecăm așadar pe traseu. Deși e doar început de martie, iarna este încă la putere, iar vîntul sporește senzația de frig. Cam în 20 de minute ajungem într-un loc deschis. De aici traseul trece prin niște porți, 12, care te conduc la o construcție ciudată. Pare un monument format din 12 trunchiuri de pin deasupra cărora se găsește un fel de cupolă făcută tot din trunchiuri de pin. Toate acestea sunt legate între ele cu lanțuri. În centrul monumentului, jos se află ceva ce seamănă cu un altar.

În jurul acestui monument sunt o grămadă de bolovani. Pe fiecare bolovan sunt trecute niște date sau niște ani și niște nume. Din păcate nu există vreun panou explicativ să pricepem și noi despre ce este vorba.

Dacă tot am ajuns aici mai facem o plimbare pînă în punctul cel mai înalt al dealului. De acolo putem privi în jur și putem vedea de sus o parte a satului Padureni.

Revenim la ciudatul monument și, ca să nu ne întoarcem la mașină pe același drum urmăm un drum forestier ce merge spre stînga. Atmosfera e minunată. Nu mai bate vîntul, a nins recent iar pe drum nu este nici măcar o urmă. Drumul face cîteva serpentine, ocolește pe la bază o parte a dealului și într-un final ne duce la șoseaua națională, la cîteva sute de metri mai jos de locul în care am lăsat mașina.

Cetatea Ika

Ea se găsește în apropierea satului Cernatu de Sus, în vârful unui deal. De fapt nu este vorba de o cetate ci doar de un turn destul de înalt. Drumul pînă aici este bine semnalizat cu indicatoare și e greu să nu găsești cetatea.

La baza ei se afla un bazin de înot. Ochim undeva ceea ce credeam noi că este o potecă. Și mergem spre ea. Doar ca pe locul acela nu e potecă ci un parau. De fapt este o deviere a apei râului pe un loc mai înalt de unde avea odată cădere pentru a învîrti o roată de moară. Mergem pe lîngă acest pîrîu și unde avem posibilitatea îl traversăm. Urmează un urcuș pieptiș dar scurt pînă la turn. Acesta pare să fi fost reconstruit și reparat.

În mod cert se poate și vizita dar la fața locului nu am găsit informații despre cum am putea face asta. În spatele turnului este un drum pe care coborîm. Acesta duce jos, pe o altă vale și te lasă în curtea unei pensiuni. Care mai are pe lângă ea și câteva căsuțe. Acum locul este pustiu.

Ținem în continuare linia văii înspre aval și revenim la mașină.

Muzeul Haszanam Pal

Se găsește în centrul satului Cernatu, drumul este de asemenea bine semnalizat. Muzeul este organizat în cea mai mare parte în aer liber. Colecțiile contine în general obiecte legate de muncile agricole dar și de viața oamenilor de zi cu zi.

Impresionează în special mașinile agricole: tractoare, batoze, semanatoare. De asemenea există o colecție de obiecte din fontă, de stupi, de sculpturi, de monumente funerare, de patefoane, de aparate de radio, de porți secuiești. Cîteva case sunt amenajate în stilul tradițional al zonei pentru a ne putea face o idee despre cum trăiau oamenii de aici. De asemenea, ceva ce încă nu am mai văzut, o colecție de maiuri.

Mai avem și o expoziție de costume și obiecte folosite în case.

Despre acest muzeu ar fi mult mai multe de spus și de aceea îi voi decica un articole separat. Pîna atunci am să vă stîrnesc curiozitatea cu niște poze.

Intrarea costă 10 lei pentru un adult.

Galeria Păpușilor din Tîrgu Secuiesc

Este o colecție privată a unei doamne pe care o cheamă Nagy Ibolya. Galeria a fost fondată în anul 2010 cu 175 de păpuși. Astăzi are peste 1000 de exponate din mai multe categorii: Păpuși de plastic, păpuși de porțelan, păpuși din pânză.

Încă de la intrare te întâmpină un mesaj al colectionarei. Ea își descrie pasiunea iar printre altele spune următoarele:

Păpușa are două suflete, sau poate trei. Unul a fost dat de producător. Celălalt e dat de copilul care s-a jucat cu ea.Cel de-al treilea este dat de colectionar, care o iubește și o prețuiește

Așadar ne-am cufundat în lumea papusilor si le-am admirat pe fiecare. Am admirat costumele lor și măiestria cu care au fost create.

Intrarea costa 10 lei de adult. Galeria Papusilor se regaseste in centru orașului Tîrgu Secuiesc, pe strada Independenței nr. 4. Are si site, https://babamuzeum.ro/index.php?nyelv=ro

Toate cele patru obiective descrise mai sus se pot vizita lejer într-o zi, vă mai rămâne timp și pentru alte atracții.