Obcina Brodinei

Data publicării: 21 feb 2022

Bucovina noastră este faimoasă și mult lăudată pentru frumusețea peisajelor sale. Multe văi, o grămadă de munți, o pleiadă de mănăstiri așteaptă să fie descoperite.

Dacă ajungi în Bucovina nu ai cum să nu auzi de obcine. Obcinele sunt în fapt niște munți. La școală am învățat că există trei obcine: Mestecăniș, Feredeu și Obcina Mare. Tot citind una-alta am găsit niște referințe și despre o a patra obcină, numită Obcina Brodinei.

Ea se întinde la nord, Între văile rîurilor Suceava și Brodina. Se află foarte aproape de Ucraina și poate și din considerente strategice nu există prea multe date despre ea. E cam în aceeași situație ca și Munții Țibău de existența cărora am aflat întîmplător.

Referințe pe Internet sunt iarăși foarte puține. Las un link:

De aceea am hotărît să fac o excursie în zonă pentru a vedea despre ce este vorba. De la decizie și pînă la punerea ei în practică a trecut însă ceva vreme.

Dar iată că în februarie 2022 s-a ivit ocazia unei ture în zonă. Mai mult, am legat această excursie cu o alta, în Obcina Feredeu. Nici aici nu mai fusesem.

Am desenat cu atenție un track GPS cu dorința de a merge cît mai mult prin locuri deschise cu punte de belvedere. Pentru tură pe aici trebuie să mergi cu temele făcute.

Așadar merg de la Brașov la Piatra-Neamț. De acolo mi se alătură domnul Stoica și plecăm apoi pe ruta Targu Neamț - Gura Humorului - Vicovu de Sus - Brodina - Brodina de Jos.

De la Vicovu de sus drumul nu a mai fost curățat, am condus cu mare atenție pe zăpadă și gheață/ Din cînd în cînd întîlneam mașini care aveau pe ele o mare cantitate de zăpadă.

În Brodina urmăm un indicator la stînga spre Brodina de Jos. După cîțiva kilometri se termină asfaltul, iar noi continuăm pe un drum forestier destul de lat ce este denumit oficial drum județean.

Trecem și de Brodina de Jos, mai mergem cîțiva kilometri și parcăm mașina într-o poieniță de pe marginea drumului, într-un loc cu masă și băncuțe de lemn. De acolo mai mergem în continuare cîteva sute de metri pînă la un pod.

Apa rîului Brodina e înghețată, afară e frig, peisajul e de basm/ Trecem peste pod și urmăm o vale spre un sat cu nume ciudat, Ehrește. Pe vale sunt ceva exploatări forestiere.

Întîlnim un utilaj cum nu am mai văzut. Un fel de TAF care tractează o remorcă. Remorca are roți de cauciuc înfășurate în niște șenile.Acest utilaj urmează să urce o pantă apreciabilă. Și aici vine surpriza: cabina tractorului se rotește iar tractorul remează de acum să împingă remorca la deal. Am rămas gură cască, nici măcar nu am mai avut inspirația să fac o poză.

Continuăm pe drumul forestier care urcă mereu avînd pante cînd mai dulci, cănd mai aspre. De sus se aud niște zurgălăi și în scurt timp apare un nene cu o sanie trasă de un cal frumos. Abia răspunde la salut.

Oamenii de aici se numesc huțuli. Am citit despre ei că sunt închiși, tăcuți. Aveam să constatăm că acest lucru este adevărat. Practic nu am reușit să legăm nici o conversație cu cei pe care i-am întîlnit.

La intrare în sat există o poartă de lemn. Care acum e deschisă. După ea, pădurea se cam termină lăsînd loc unpr plaiuri frumoase. Am ajuns la marginea cătunului Ehrește. Continuăm urcarea. Din urmă se aude iar sunet de zurgălăi. Vine un cal ce trage un fel de platformă de lemn. E transpirat tot de la atîta efort. Stăpînul său se face că nu ne aude și abia mormăie un Bună ziua.

Urcăm pănă în creasta dealului, înytr-o șa unde este o intersecție. Ținem dreapta, pe drumu ce urcă și face într-un final legătura cu celălat sat din Obcina Brodinei, numit Zalomestra. Mergem pînă în punctl e maxim al drumului iar de acolo mergem fix pe coama muntelui venind înapoi. Creasta pe care suntem se numește Muntele Zalomestra și are cam 1100m în punctul cel mai înalt.

Coborîm apoi spre șaua amintită mai sus. Se văd munții din Ucraina care par cuprinși de un front atmosferic aducător de precipitații. La noi e încă bine și soare.

Revenim în șa. Plecăm în direcția opusă, ținta noastră fiind vîrful Ehrește, 1244m, cel mai înalt din zonă În scurt timp cerul se întunecă și începe o ninsoare torențială.

Ținem în continuare drumul principal. Însă undeva ratăm urcarea spre |vîrful Ehresște. Ne dăm seama cam tîrziua de asta. Continuam , urcăm cîteva serpentine și ajungem la o gospodărie unde nu e nimeni. Drumul principal începe să coboare de acolo. Din el înă se desprinde o potecă ce merge în sus.

Urmăm acestă potecă ce ne ducea în curtea unei gospodării. Deși se vede că locul este curățat de zăpadă și că cineva îl îngrijește, nu era nimeni acolo. Ne tragem într-un loc mai adăpostit, mîncăm cîte ceva și bem ceai fierbinte din termos.

La finalul acestei pauze ninsoarea încetează brisc, la fel cum amînceput. Soarele începe să își facă loc printre nori. De aici încolo nu mai este drum sau potecă vizibilă. Avem de mers prin nămeți mari. Ajungem la un gard pe care îl sărim. Că așa e in obcine, plimbările sunt de bază de sărituri de garduri.

Înaintăm cu greu, ne afundăm, facem schimb la spart urme. Ajungem lîngă un fînar. Acolo mai consultăm odată track-ul GPS și ne dumirim ce mai avem de făcut. Ne așteaptă o nouă urcare prin zăpadă mare pînă într-o șa unde este un stîlp de curent electric.. Mergem încet și biruim și bucata aceasta. De aici încolo nu mai e zăpadă așa mare. În apropiere se află un vîrf și hotărîm să urcăm la el.

Bineînțeles că pentru asta mai trebuie sărit un gard. De pe acest vîrfse vede și ținta noastră următoare, Vf. Ehrește. Avem de coborît apoi de urcat. Nu e departe toata treaba ia cam 15 minute.

Vîrful Ehrește oferă priveliști copleșitoare în toate părțile. Este un vîrf cu deschidere de 360 de grade, perfect pentru panorame. Mai mult, sub zăpadă găsim și borna de vîrf. A fost destul de greu ed ajuns aici de la un moment dat dar acum efortul este răsplătit. De aici se văd o grămadă de munți, majoritatea aflați în Ucraina. De la nou sunt ceva priveliști doar spre celelalte obcini, Feredeu și Mestecăniș.

După ceva timp petrecut pe vîrful Ehrește ne întoarcem tot pe urmele noastre în șaua cu stîlp de curent. De acolo iar nu mai este potecă vizibilă însă ne este mai ușor pentru că trebuie să urmăm o vreme firele de curent.

La un moment dat, pe un plai , se vede o biserică. Părăsim traseul cablurilor și tținem coama în direcția biserică. Dar pînă acolo mai dăm de o gosppodărie și apoi de o construcție părăsită.

Biserica este înălțată într-un loc pitoresc, într-un peisaj de basm. De lîngă ea se poate vedea o mare parte a cătunului Ehrește. Intrăm în curte, pe partea cealaltă este un cimitir. Și e chiar mic.

Sărim iarăși gardul ce înconjoară biserica și mergem în continare pe traseul de creată. Acesata coborară abrubt. Sărim iarăși garduri. La ultimul dintre ele avem arte de o surpriză plăcută. Zăpada e troienită într-un asemeneahal că trece de înălțimea gardului. În plus e și înghețată și putem trece pe deasupra fără probleme.

Coborîrea duce în curtea unei gospodării unde suntem întîmpinați de un cîine care are chef mai mult de joacă decît de lătrat. De aici încolo este drum curățat practicabil cu mașini 4x4. Mergem tot la vale și dăm de o altă gospodărie. Nici aici nu se arată nimeni deși la poartă e oprită o mașină.

Ținem drumul care coboră pe plai, o vulpe ne taie calea. Plaiul se termină, drumul face cîteva serpentine și ajunge în valea Brodina într0un loc unde e construită o vilă mare și frumoasă. De aici trebuie să mergem doar pe vale în jos, cam 4km pînă la mașina noastră.

Curentul de pe vale sporește senzația de frig, iar drumul județeam este un adevărat patinoar. Cu toate astea localnicii conduc cu viteză.

Încheiem cu bine circuitul și găsim mașina în bună stare.

Excursia în Obcina Brodinei a fost deosebită. Deși peisajul seamănă cul din zona Paltin - Holbav - Poiana Mărului din județul Brașov, aici am avut senzația că ne aflăm de departe de orice, izolați de-a dreptul. Aici se termină asfaltul, aici se termină drumurile, pe aici se termină și țara noastră.

Traseu: Valea Brodina - Cătunul Ehrește - Muntele Zalomestra - Vf. Ehrește -Biserica din Ehrește - Valea Brodina